BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
SCRISOAREA I - despre sansele de recuperare ale homosexualilor
Raspuns catre Ionut (Bucuresti)
1) Homosexualitatea ESTE SI o
boala datorata pacatului altora, care vine prin arborele genealogic? Deci,
homosexualul se naste cu o inclinatie catre aceasta anomalie sexuala, asa cum se
naste un paralitic sau un orb din nastere? Iar in acest caz, el trebuie sa faca
toata viata lui un efort foarte mare ca sa nu faca acest pacat, lucru pentru
care, la judecata lui, va fi foarte mult rasplatit de Dumnezeu, pentru ca el, de
fapt, nu se va putea vindeca niciodata (asa cum este si cu bolile genetice)? Am
auzit ca Vasile Voiculescu a fost homosexual, dar el n-a facut niciodata
pacatul. Si daca asa a fost, inseamna ca un homosexual POATE, totusi, lupta
impotriva acestui pacat?
Mi-aduc aminte ca in una dintre cartile lui Freud, nu mai tin minte care, sunt
date niste scrisori cu continut similar. O mama il intreaba ce sa faca cu fiul
ei homosexual. Freud o consoleaza foarte sec, zicandu-i ca homosexualitatea, de
fapt, nu este o anormalitate, ca este doar o preferinta sexuala. Ca sa fie mai
convingator, aminteste si cativa homosexuali celebri, cum ar fi Platon,
Michelangelo. Intr-un cuvant, Freud evita sa catalogheze homosexualitatea drept
boala.
Si eu cred ca homosexualitatea nu poate fi mostenita. In schimb, s-ar putea
transmite inclinatia spre perversiuni in general. Exista spirite atrase de
varietate, de anormal, cum sunt, de exemplu, artistii. Eu, care am trait printre
artisti, pot spune cu certitudine ca exista in aceasta categorie de oameni o
chemare irezistibila spre tot ce este necunoscut, neexplorat, spre tot ce poate
"largi" limitele vietii acesteia, limitele firii. Si cred ca nu intamplator
acesti oameni au practicat intotdeauna o sexualitate deformata. Mai toate numele
mari ale artei si literaturii moderne au fost fie homosexuali, fie pedofili,
zoofili, fie toate acestea la un loc. Acesti oameni nici cu femeile nu pot avea
relatii normale, ci practica cele mai ciudate perversiuni. Oamenii perversi,
chiar daca nu sunt niste artisti in sensul tehnic al cuvantului, au aceasta
sensibilitate "artistica" care, mi se pare mie, nu difera prea mult de fondul
psihic al marilor genii.
Mi se pare esential a sti ca homosexualitatea nu este o boala care poate fi
mostenita genetic. Zic asta, pentru ca am primit scrisorile unui tanar macinat
sufleteste de aceasta ispita, desi curat cu trupul, pe care parintele sau
duhovnic la trimis la psihiatru. In acest fel, preotul sporeste drama acelui
tanar, aruncandu-l nu doar in bratele necrutatoare ale deznadejdii, ci si in
bratele unor oameni total inapti in fata unei chestiuni duhovnicesti atat de
ascutite. Ipoteza aceasta, pe care Parintii Pustiei au rezolvat-o demult, a fost
confirmata si stiintific de medicina moderna. Un bun prieten, care e si calugar
si absolvent al facultatii de medicina din Bucuresti, mi-a pus la cunostinta
faptul ca, printr-o experienta facuta asupra gemenilor monozigoti, adica nascuti
din aceeasi celula, s-a constatat ca, in cazul in care unul din ei este
homosexual, celalalt nu este obligatoriu sa fie. Acelasi lucru s-a constatat si
in cazul alcoolicilor, ceea ce nu se poate spune de celelalte boli, cum ar fi
cancerul, de exemplu, pe care, in cazul in care il are unul dintre gemenii
monozigoti, numaidecat il va avea si celalalt.
Deci, ceea ce s-ar putea mosteni nu este numaidecat homosexualitatea, pedofilia
sau zoofilia, ci inclinatia spre perversiuni, varietate si nesatiu sexual. Se
pare ca acesti oameni devin stapaniti de ceea ce le iese mai intai in cale. Daca
prima experienta sexuala a fost cu un baiat, el ramane marcat pe viata de ea,
devine homosexual. La fel daca este cu un copil sau animal. Aceasta nu-i
impiedica sa aiba relatii cu femei, ei devin ceea ce se cheama heterosexuali,
dar vor tanji dupa vraja senzatiei pe care au simtit-o in prima lor experienta
sexuala, chiar daca nu vor mai reveni niciodata la ea.
Obiect sexual poate deveni tot ceea ce iti procura placere sexuala. Exista atata
lume care se multumeste cu papusi gonflabile si vibratoare, si nu doar ca se
multumeste, ci le prefera relatiilor sexuale normale. De aceea, sunt foarte
periculoase toata literatura si fotografiile care se raspandesc acum peste tot.
Sunt convins ca, din cauza invaziei de astfel de reviste, un numar catastrofal
de mare de parinti au copii homosexuali, fara sa o stie. Oricine poate deveni si
homosexual, si pedofil, si zoofil. Placerea este oarba si se hraneste din orice.
Spui despre Vasile Voiculescu ca ar fi fost homosexual, dar n-a facut pacatul.
Ce sa spunem dar despre aceasta apoftegma a lui avva Ioan Colov, care zice:
"Monahul care a mancat pe saturate si a vorbit cu copil, a si curvit cu el"?
Cred ca toti oamenii sunt potentiali homosexuali, zoofili sau pedofili, dar nu
bolnavi in sensul pe care il invoci. Si cred ca aceste inclinatii nefiresti pot
fi cel mult inabusite prin asceza, dar niciodata dezradacinate total, pentru ca
ele caracterizeaza firea noastra. In aceasta insa consta grandoarea luptei
crestine impotriva pacatului, anume ca pacatul este propriu firii noastre
cazute, dar noi gasim puteri sa ne ridicam deasupra firii. Parca a te lasa de
relatiile normale cu o femeie, asa cum fac calugarii, e mai usor decat a-ti
infrana pornirile homosexuale? Oare nu depasesc calugarii cu gratie aceasta
"boala" genetica cu care ne nastem toti?
Exista, desigur, si bolnavi homosexuali dintre debilii mintali, asa cum sunt si
cei care isi mananca excrementele sau cei carora le place sa omoare animale.
Acestia, insa, sunt in proportie mica si, oricum, nu ei sunt cei care
organizeaza marsurile si paradele de homosexuali din vestitele orase
occidentale.
2) Exista si homosexualii "de nevoie", care nu sunt homosexuali "adevarati", si
o fac pentru ca nu exista femei prin preajma (in inchisori, armata, manastiri
etc.)? Si acestia, intr-adevar, vor fi mai aspru judecati de Dumnezeu decat cei
de la 1)?
De exemplu, in mentalitatea fostelor tari sovietice, acestia nici nu sunt
homosexuali. Toate bancurile despre armeni sunt bancuri pentru homosexuali, si
totusi, armenii sunt un popor destul de simpatizat in tot imperiul, cu toate ca
poate nicaieri in lume homosexualii nu sunt mai urati decat in fosta URSS.
Paradoxul se explica prin faptul ca, in mentalitatea celor din aceasta parte a
lumii, homosexual este doar cel pasiv. De altfel, acesta este cel mai rusinos
lucru care i se poate intampla unui "barbat", sa fie siluit. Zic "barbat" in
ghilimele, pentru ca unul ca acesta nu va mai fi considerat niciodata in viata
barbat, cu unul ca acesta nimeni nu are voie sa dea mana, nici sa manance, nici
sa bea din acelasi pahar, ca se "spurca". El va fi pentru toti "pidar" (de la
pederast) sau, in limbajul puscariasilor, petuh (cocos). Aceasta este cea mai
mare insulta pe care o poti aduce unui barbat, sa-i spui pidar sau petuh. Pentru
acest cuvant, in puscarii, se taie omul. Pana astazi in partile noastre aceasta
"metoda" este folosita ca pedeapsa pentru cei care "incalca regulile". Adica cel
care a gresit mult in fata baietilor, fie ca nu a intors datoriile, fie ca a
parat (mai ales pentru asta), este facut petuh. De regula, in puscarii, acestia
se recruteaza dintre violatori si turnatori (stucaci=ciocanitoare).
Mi-aduc aminte ca eram copil si m-a certat odata directorul taberei de pionieri.
Eu am iesit asa necajit si ma vede un puscarias, care tinea foarte mult la mine.
El m-a luat in brate si m-a intrebat: "Cine te-a suparat?" Zic: "Directorul".
Acesta nu sta mult pe ganduri si-mi zice: "Arata-l care-i, ca amus il petusim.
Eu eram copil naiv, nu stiam ce zice, si-l intreb ce-i aceea petusim? El imi
zice: "Simplu, dam pantalonii jos si-l facem petuh". Zic: "Dar cel care-l face
cum se cheama?" "Ce cum se cheama? - se mira el -, baiat de treaba se cheama!"
Asa ca, sunt zeci de milioane de barbati care vad in aceasta o simpla
"feminizare" a unui barbat slab, care a gresit in fata celorlalti.
Sa stii insa ca nu toti cei din puscarii sunt homosexuali "de nevoie". Eu il mai
insoteam uneori pe un ieromonah de-al nostru in puscaria din Tighina. Cei mai
grozavi puscariasi l-au iubit pe parintele, chiar ascultau de el ca niste copii.
Trebuie sa stii ca e mai usor sa duci ursul in brate, decat sa indraznesti sa
faci observatie mai marelui puscariasilor, iar el sa te si asculte. Asa ca
parintele l-a intrebat odata: "Mai, voi cand terminati odata cu pacatele astea
nebunesti care se fac aici? Spune-le la baieti sa nu-i mai siluiasca pe acesti
sarmani". Mai marele insa a zis ca el nu poate face nimic, ca "sarmanii" (in
limbajul lor "opuscenaie" - decazuti) singuri se cer, nu-i violeaza nimeni.
Episcopul Varnava Beliaev (un ascet rus de la inceputul secolului XX), in
tratatul sau "Bazele artei sfinteniei", crede ca diavolul pur si simplu
ispiteste pe fiecare cu ceea ce are la indemana. De aceea, homosexualitatea
apare ca patima, nu ca alternativa, in comunitatile de barbati amintite de tine,
puscarii, armata sau chiar manastiri. Parintii pustiei stiau asta, de aceea Sf.
Vasile cel Mare in Regulile sale nu recomanda ca fratii sa-si stranga mainile
cand se saluta. Asta nu pentru ca ei ar fi homosexuali, ci tocmai pentru ca
diavolul poate trezi aceasta patima chiar si in cei care niciodata nu au
simtit-o si chiar au avut oroare de ea. Iar daca ar fi sa amintim si de Sfantul
Nil Izvoratorul de mir de la Athos, acesta poate sa para un adevarat obsedat
prin felul in care prezinta pericolul primirii tinerilor fara barba in
manastiri. Sfantul Nil compara intrarea unui tanar imberb in obste cu un jaratec
cazut pe o rochie noua. Totusi, chiar si aceste precautii panicoase impotriva
tinerilor nu ne pot face sa credem ca tot Athosul era plin de homosexuali, ci
doar confirma ipoteza ca patima isi face obiect sexual din ceea ce are la
indemana.
Episcopul Varnava spune ca pe pustnicii care traiesc in singuratate, pentru ca
nu au nici o fiinta prin apropriere, diavolul nu-i mai ispiteste cu pofta pentru
altcineva, ci cu pofta pentru ei insisi, cu malahia, onanismul. El crede ca
monahul pomenit in Patericul Egiptean, care a chemat asinii salbatici ca sa-i
duca pe batrani la Sf. Antonie si pe care ei l-au laudat pentru sfintenia lui,
cand au ajuns la marele avva, ar fi cazut anume in acest pacat. Vezi ca, pe cand
vorbeau ei cu Sf. Antonie, acesta a prins a se tangui si a zis: "Mare stalp al
Bisericii a cazut acum". Iar ei, la intoarcere, trecand pe la acel calugar, l-au
gasit plangand pe rogojina. Parintii spun ca in acest pacat ascetul poate sa
cada numai pentru mandrie si judecare. De aceea, eu sunt foarte atent in a
judeca astfel de pacate, la ce indemn si pe altii, ca sa nu ne trezim intr-o zi
cu patimile acestea pe capul nostru.
Prin urmare, cei care cunosc ascetica ortodoxa si au ajuns la niste masuri
duhovnicesti, stiu ca nu exista om care sa nu aiba "accese" de homosexualitate,
pedofilie sau orice altceva. Asta nu pentru ca el ar avea acestea inradacinate
in firea sa, ci pentru ca diavolul ispiteste cu absolut orice pe cel care duce
lupta castitatii pentru Hristos. Parca Isaac Sirul spunea ca "cel ce nu are
ganduri intinate, inseamna ca savarseste pacatul cu fapta". Este altceva daca
omul, din cauza grosolaniei patimilor sale, nu-si vede aceste porniri josnice,
pe care si le imputau pana si cei mai straluciti asceti ai crestinatatii. Daca
am fi curati cu adevarat, am vedea ca nu suntem feriti nici noi de ele.
3) Homosexualii sunt de mai "multe feluri": homosexuali bisexuali (adica, in
limbajul lor, cei activi), care pot fi si familisti (dar nu simt aceeasi placere
ca si cu un barbat), si homosexualii care nu se culca cu o femeie (adica, in
limbajul lor, cei pasivi)?
Se pare ca homosexuali pasivi sunt numai impotentii, acesta e si motivul pentru
care nu se culca cu femei. Chiar am dat candva, din intamplare, peste un anunt
intr-un ziar din Chisinau: "Barbat placut la infatisare, 40 de ani, caut
prietenia unui barbat in vederea relatiilor sexuale. Sunt pasiv, impotent
total". Acest "impotent total" am inteles ca este un calificativ pentru
homosexualul pasiv, o "virtute".
Mi se pare plauzibila aceasta ipoteza, pentru ca, de regula, perechile de
homo-sexuali sunt si una si alta amandoi. Nu este adevarat ca homosexualii
casatoriti nu indeplinesc si rolul femeii in relatiile lor cu barbatii.
Odata, pe cand inca nu aveam nici o treaba cu Biserica, am fost acostat de un
homosexual. Ma intorceam de undeva noaptea pe o strada laturalnica din Chisinau.
Era trecut de miezul noptii, deci troleele nu mai circulau. Nu stiu de unde, s-a
apropiat de mine un barbat de vreo 30 de ani si mi-a cerut voie sa ma
insoteasca. Eu n-am banuit nimic in propunerea lui, credeam ca pur si simplu
merge in aceeasi directie si de ce sa nu mai omoram vremea vorbind, ca era cam
un kilometru de mers. Din vorba in vorba, i-am zis ca am facut liceul in
Romania. Atunci acesta a inceput sa laude Romania, ca, de, acolo oamenii sunt
mai emancipati, nu fac discriminari sexuale si ca homosexualii acolo sunt vazuti
mai bine, pe cand in Chisinau iau bataie de la baieti. Dar nici asa n-am inteles
unde bate, desi tema discutiei mi se parea cam desucheata. Intr-un cuvant,
drumul acestui barbat a "coincis" cu al meu atat de tare, incat m-a condus pana
la scara. Zic: "Bine, eu am ajuns". Vad insa ca el nu vrea sa se desparta de
mine, ma invita sa mai stam de vorba. Zic in gandul meu, cine stie ce necaz are
saracul om, hai sa-l ascult, macar asa se va usura. Aveam acest defect
scriitoricesc de a asculta necazurile oamenilor. Chiar in fata blocului era un
parc total neluminat. Acesta ma invita sa stam de vorba pe o banca. In Chisinau
nu e gluma sa intri noaptea intr-un parc cu un om necunoscut, au fost atatea
cazuri de omor si batai in parcuri. Primul meu gand a fost ca ma banuieste ca am
bani la mine si vrea sa-mi dea in cap ca sa mi-i ia. L-am masurat bine si mi-a
parut ca as putea sa-l dau jos daca "se misca", asa ca l-am insotit fara frica,
desi cu multa precautie, ca ma gandeam sa nu aiba cutit. Mai in scurt, nici prin
cap nu mi-a trecut adevaratul motiv pentru care m-a invitat. Cand am ajuns pe
banca, acesta imi zice cu glas rugator: "Ai inteles ce vreau sa te rog?" Zic:
"N-am inteles". "Cum, chiar nu ai inteles?" Si-mi zice. Bineinteles ca acesta
voia de la mine serviciile unui barbat, nu ale unei femei. Eu am hotarat sa nu-l
refuz cu agresivitate, ci sa profit de ocazie ca sa aflu ceva despre viata
homosexualilor, ca nu mai vorbisem pana atunci cu un homosexual. L-am intrebat
ce viata duce, daca are un "prieten". Mi-a zis ca a absolvit conservatorul si ca
e casatorit.
Asa ca, imi dau seama ca homo-sexualii casatoriti sunt homosexuali anume pentru
faptul ca le place sa o faca si pe "femeia". De aceea, au dreptate sovieticii
cand numesc homosexuali doar pe pasivi, deoarece cei care folosesc doar uneori
un barbat ca si pe o femeie se fac intr-o ureche, pentru ca ii atrage in barbat
doar partea lor feminina, ca sa zic asa.
Cei mai multi homosexuali cred ca sunt oamenii care cauta sa-si depaseasca
limitele, care nu sunt de acord cu realitatea in care traiesc. Plictisiti de
relatiile sexuale firesti, acesti oameni intuiesc ca firea noastra trebuie sa
aiba vreo spartura in afara, dar ei nu au avut descoperirea Dumnezeirii, ei nu
stiu ca adevarata depasire a firii se implineste nu prin simpla evadare din
normalitate, ci prin imbrati-sarea unor realitati mai marete decat noi insine,
eliberatoare, vesnice. Homosexualii, ca si ucigasii, simt placerea monstruoasa a
infruntarii lui Dumnezeu, a infruntarii Limitei. Sfantul Efrem Sirul crede ca
anume aceasta placere a simtit-o Eva cand a incalcat porunca. Aceasta este
alternativa demonica a trairii harice. Daca Dumnezeu nu i-ar fi lasat diavolului
si puterea de a imita trairea harica, mantuirea ar fi fost pur si simplu o
fatalitate. Omul nu poate trai fara placere, de aceea trebuie sa stim ca si
pacatul, mai ales pacatele grozave, procura o stare mai presus de fire. Vezi ca
si ascetii, pentru a ajunge la bucuria harica, rabda multa durere. Asa si
pacatosii rabda foarte multa suferinta pentru a simti bucuria contrafacuta pe
care o imprastie diavolul. Sunt convins ca marea majoritate a acestor oameni,
daca s-ar incredinta ca asceza le poate aduce o stare infinit mai inaltatoare
decat pacatul, ar imbratisa asceza. Hristos, Care stie firea noastra, anume asa
ii seduce pe marii pacatosi: "Acolo unde s-a inmultit pacatul, va prisosi
harul". De aceea, noi nu ne miram ca Maria Egipteanca, prostituata nesabuita de
alta data, a fugit in pustie de indata ce s-a atins harul de inima ei. Ea avea
termen de comparatie, ea stia ce inseamna placerea, si cand a simtit aceasta
placere noua a harului a fugit in pustietati, de frica sa n-o piarda. Asa cum
cel ce a gasit o comoara intr-o tarina vinde tot si cumpara tarina aceea, asa
pacatosul care simte macar o data harul, leapada ca pe niste obiele asudate
placerile lui de mai inainte.
Homosexualitatea este un exces ca si drogurile, ca si placerea de a ucide, ca si
moda, ca si betia. Toate sunt anormale, toate sunt pacate, toate indeparteaza de
Dumnezeu si de bunul mers al lucrurilor. Ca sa-i intelegem pe homosexuali
trebuie sa-i privim anume prin aceasta prisma. Noi nu ne uitam la lume cu ochii
moralei: a te culca cu o femeie este moral, iar altminteri este imoral. Nu. Noi
ne uitam la lume cu ochii lui Hristos, Care voieste ca nici unul dintre oameni
sa nu piara. Crestinismul nu este o religie a moralitatii, a bunelor maniere. Nu
vezi ca avem Sfinti nebuni pentru Hristos? Parca Sfantul Andrei nu-si facea
nevoile in fata trecatorilor si lua bataie pentru asta? Crestinismul nu imparte
pacatele in grave si mai putin grave, aceasta e o gresala a romano-catolicilor.
Pentru noi, pacatul e o chestiune individuala, ca si relatia cu Dumnezeu si,
deci, se judeca in functie de persoana si de imprejurari. Adica, toate pacatele
de care nu ne pocaim sunt grave, chiar daca ele pot parea neinsemnate si invers,
toate pacatele pentru care am adus pocainta nu mai sunt grave, chiar daca ele
par si sunt ingrozitoare. Din acest punct de vedere, imi e tot una
homosexualitatea ca si fatarnicia vamesului, caci si una si alta ma poate
pierde, daca nu ma pocaiesc. Problema noastra nu este doar aceea de a inceta de
a mai savarsi anumite fapte rele, ci transfigurarea totala a intregii noastre
fiinte. Noi trebuie sa ne izbavim de "trupul mortii acesteia" in care ne aflam,
cum zice apostolul Pavel. Noi vom intra la nunta cu sau fara haina de nunta.
Intotdeauna credeam ca aceasta haina de nunta sunt faptele bune. Acum insa nu
mai cred asa. Eu cred ca haina aceasta este tocmai aceea despre care se canta la
Botez: "Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si imbracat!" Adica,
daca noi nu ne vom transfigura pana la hristificare, daca firea noastra nu va
deveni deofiinta cu cea a lui Hristos, a Omului adevarat, noi nu vom simti
Imparatia Cerurilor. Zic nu ca vom fi judecati, alungati, ci anume ca nu o vom
simti. Noi avem nevoie sa ne imbracam in Hristos anume pentru a putea simti
realitatile vietii viitoare care, vesnice fiind, nu vor putea fi simtite de
madularele trupului acestuia muritor. Numai Hristos poate sa intre la cina
Tatalui, asa ca trebuie sa devenim hristosi. Oare nu exista aceste realitati si
acum si noi nu le vedem? Sfintii insa le vad, vad si lumina taborica si pe
Hristos insusi si alte lucruri minunate despre care ne vorbesc cartile
Parintilor, pentru ca s-au si imbracat in Hristos, au ochii lui Hristos cu care
vad ceea ce nu vad ochii nostri muritori. Sfantul Macarie Egipteanul vorbeste
chiar despre "madularele sufletului" care sunt dupa chipul madu-larelor
trupului. Cu aceste madulare ale sufletului savarsim pacate sau virtuti si
astfel ni le "dezvoltam". Sufletul insa, de vreme ce-l pregatim pentru vesnicie,
poate ramane ciung pentru realitatile de acolo, daca nu savarsim virtuti. Ne
putem duce in carut acolo, fara maini, fara picioare, fara ochi, fara nas.
Parintele Rafail Noica compara viata noastra pamanteasca cu o a doua gestatie
(gasim aceasta comparatie si la Grigore cel Mare si la Macarie Egipteanul). Asa
cum in pantecele mamei ne cresteau madularele trupului: gura, mainile,
picioarele, cu toate ca acolo, in pantece, ele nu ne foloseau la nimic, dar noi
aveam nevoie de ele dupa nastere, asa acum trebuie sa ne creasca madularele
sufletului, chiar daca ni se pare ca nu-si au nici o intrebuintare pentru viata
aceasta.
Acum, din prisma acestei teologii, pe care o vei gasi desfasurata atat de frumos
la Nicolae Cabasila in "Viata in Hristos", sa vedem daca un curvar obisnuit e
mai breaz decat un homosexual. Dar parca un malaheu, un hot sau un clevetitor
poate sa semene cu Hristos?
De regula, oamenii cred ca au rezolvat soarta homosexualilor, facand trimitere
la arderea Sodomei. Dumnezeu i-a ars, inseamna ca e cel mai mare pacat. Dar
parca Mariam, sora lui Moise, pentru homosexualitate a fost pedepsita cu lepra
sau pentru simpla barfa (Numeri 12, 1-10)? Parca Nadab si Abiud pentru
homosexualitate au fost arsi cu foc sau pentru ca s-au jucat cu tamaia pentru
jertfa fara sa aiba voie (Lev. 10, 1-2)? Dar oare pe Anania si pe femeia lui
Safira, pentru homosexualitate i-a pedepsit Dumnezeu cu moarte imediata sau
pentru zgarcenie (Fapte 5, 1-10)? Anania si sotia lui n-au facut decat sa-si
retina o mica parte din banii dobanditi de pe urma vinderii propriei tarini,
desi ii fagaduisera Bisericii. Daca Dumnezeu ar pedepsi cu aceeasi pedeapsa pe
preotii care iau banii Bisericii, pe care nici nu i-au pus acolo, cred ca nu ar
ajunge preoti vii ca sa-i ingroape pe cei morti. Dar moartea nu-i va ocoli
nicidecum nici pe acestia, ca Dumnezeu nu nedreptateste pe nimeni. Aceia au fost
pedepsiti demonstrativ, dupa cum talcuieste Sfantul Ioan Gura de Aur, ca si
Cain, ca si Ham, ca si Onan, ca Dumnezeu a curmat in acest chip orice fel nou de
rautate aparuta in lume. Toate aceste rautati sunt vrednice de moarte si de
chinurile vesnice, toate isi iau in ele insele pedeapsa cuvenita.
Toti suntem bolnavi: si homosexualii, si curvarii ordinari, si barfitorii. Toti
avem nevoie de indreptare. Iar daca homosexualitatea este mai grozava, asta nu
inseamna ca Hristos o iarta mai greu decat clevetirea, sa zicem. Nu. Hristos
iarta toate pacatele indata ce pacatosul zice "iarta-ma". Fiul cel curvar, cand
s-a intors, nici n-a fost lasat sa-si termine cuvantul de iertare, ca tatal i-a
si pus inelul in deget si a poruncit sa se taie vitelul pentru el. Imi pare ca
Sfantul Grigore Sinaitul, vorbind despre rugaciunea lui Iisus, zice ca, la
fiecare rugaciune "Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ma pe mine pacatosul", pe
care calugarul, crestinul trebuie sa o rosteasca neincetat, Hristos raspunde:
"Iertate sunt pacatele tale, fiule".
Problema este alta, anume cat se va mentine pacatosul in starea de pocainta. Si,
iata, din acest punct de vedere, pacatele trupesti, fie ca este homosexualitate,
fie curvie ordinara, sunt foarte greu de invins. Nu ca Hristos le iarta mai greu
decat pe celelalte, ci pentru ca ele lucreaza monstruos in trupul si sufletul
pacatosului, indemnandu-l sa se intoarca la ele. Aceste pacate au ranit firea
mai tare decat altele si sangerarea este mai prelunga, dar si rasplata celor ce
o rabda e mai mare, asa a zis Hristos, iubitorul de oameni. Pacatele acestea
impotmolesc firea ca intr-o mlastina, din care, pur si simplu, e mai greu sa te
smulgi decat din alte pacate. Si mai grea devine smulgerea din aceasta mlastina
atunci cand ceilalti crestini, care se cred mai sfinti, ii condamna pe pacatosi.
David spune intr-un psalm: "Doamne, caci pe cei pe care Tu i-ai batut, ei au
adaugat batai asupra lor". Asa am ajuns in situatia jenanta de a apara
homosexualii de agresivitatea dobermanica a credinciosilor nostri. Atunci cand
Hristos, prin gura lui Pavel, ne spune sa purtam neputintele unii altora, nu
mentioneaza ca noi trebuie sa-i sprijinim numai pe cei care in ochii nostri au
pacate mai mici, ci pe toti, deci si pe homosexuali. Si atunci cand spune "nu
judeca", nu spune ca avem "dezlegare" sa-i judecam pe homosexuali.
Noi nu suntem nici inchizitori, nici nazisti ca sa osandim homosexualii mai mult
decat pe altii. Conceptiile acestea puritaniste nu sunt proprii Ortodoxiei, ele
ne-au venit din alta parte. Noi nu suntem moralisti, noi suntem iubitori de
oameni. Noi nu mustram pe altii, noi purtam neputintele impreuna. Noi am fost
lasati in lume ca sa fim prieteni celor de care s-au lepadat toti prietenii,
mangaietori celor straini si insingurati, ascultatori celor neascultati si
alungati. Intr-un cuvant, ca sa fim "toate tuturor", cum spune Apostolul Pavel,
ca macar pe cineva sa mantuim.
In multe rugaciuni Dumnezeu este numit "mult-milosard". Putini romani stiu ce
inseamna acest cuvant, pentru ca este slavonesc. Milosard provine de la
cuvintele "milosti" - mila si "serdte" - inima, (miloserdnai), adica "cel cu
inima miloasa", cu inima mult miloasa. Pe mine ma induioseaza acest cuvant, mai
ales cand i-L spun lui Dumnezeu. Dumnezeu are multe insusiri, e si drept, si
atotputernic, si atotstiutor, dar nici una dintre ele nu ma copleseste atat de
mult ca gandul ca Dumnezeu are o inima miloasa. De aceea nici eu nu mai pot sa
ma uit la pacatele oamenilor, fie ca sunt homosexuali, fie ucigasi, fie orice
altceva, decat cu inima miloasa. Pentru ca vreau sa-L inteleg pe Dumnezeu.