BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Rusinea de dinaintea spovedaniei
Ce sa faci daca ti-e rusine sa marturisesti un pacat?
Raspunsul la aceasta intrebare il vei gasi in
orice indreptar de spovedanie, cred insa ca nu pe cel tamaduitor. Sunt sigur ca
tocmai pentru asta cauti un raspuns, un alt raspuns decat cel pe care nu ma
indoiesc ca il stii deja, dar care, in starea in care esti, nu-ti este de nici
un folos. De aceea, nici eu nu te voi apostrofa clasic: "E de la dracu'
rusinea, trebuie sa o depasesti si sa-ti marturisesti pacatul!"
Vladica Antonie, episcopul Surojului, isi amintea cu duiosie o intamplare din
adolescenta sa, care i-a schimbat viata. Marturisesc ca aceasta intamplare a
avut acelasi efect si asupra vietii mele. Odata, dupa terminarea slujbei,
tanarul s-a apropiat la miruit de preotul care il smintise prin faptul ca-i
parea beat. Totusi, dintr-o politete fatarnica, a incercat sa-i sarute mana, pe
care preotul si-a tras-o rusinat, scuzandu-se pentru starea in care este. Dupa
ce lumea s-a imprastiat, tanarul, atins de gestul parintelui, s-a apropiat de
el sa-si ceara iertare. Parintele era atat de mahnit, incat aproape ca plangea.
Si i-a marturisit tanarului ca ii pare rau ca e asa, dar nu mai poate, pentru
ca tocmai i-au murit intr-un accident sotia si copilul. Atunci, viitorul mitropolit
al Surojului a avut urmatoarea revelatie simpla, dar fundamentala. El a inteles
ca una este a citi in Biblie despre rabdarea lui Iov si a-l da ca exemplu
altora, cand ii vezi necajiti, si alta este sa ti se intample chiar tie un
necaz atat de mare.
Viata crestina autentica incepe cu incelegerea acestui lucru simplu. Sa
intelegem ca nu intotdeauna putem indeplini sfaturile atat de bune, de altfel,
ale Sfintilor Parinti si chiar ale Mantuitorului. Nu intotdeauna avem puterea
necesara, curajul si, pur si simplu, vointa. Dar, cu toate acestea, sa nu uitam
ca chiar si atunci, fie ca suntem ispititi si chiar stapaniti de draci, fie de
pornirile normale ale firii, noi, totusi, ramanem crestini. Niste crestini
loviti, dar crestini. Sa intelegem ca viata crestinului nu este alcatuita doar
din victorii, doar din reusite, ci, poate, mai ales, din infrangeri, dar din
niste infrangeri suportate cu barbatie.
Pentru noi, crestinii, o infrangere suportata cu barbatie e mai mare decat o
victorie dobandita miseleste, adica cu ingamfare. Foarte usor o astfel de
victorie te poate arunca in afara terenului de lupta. Adica, in cazul nostru,
cineva care isi marturiseste pacatele cu prea multa usurinta isi poate pune
intrebarea de ce i se intampla asta? Nu cumva tocmai pentru faptul ca nu ii par
chiar atat de grave? Nu cumva, tocmai pentru faptul ca si-a pierdut duhul
adevaratei pocainte?
Da, pacatul tau poate fi si avort, si incest, si homosexualitate, si
necrofilie, si crima. Dar sa stii ca sunt oameni care marturisesc aceste pacate
aproape cu seninatate, iar undeva, in vreo manastire uitata, exista poate un
frate care se tanguie grozav pentru faptul ca a mancat un mar din copacul din
care nu avea binecuvantare sa manance. Avem in Pateric cazul unui frate care
era chinuit ingrozitor de faptul ca, facand ascultare la trapeza (bucatarie),
manca din oala cu unt.
Asa ca, dupa parerea mea, rusinea pe care o simtim, atunci cand vine vremea sa
marturisim un pacat, poate ca nu depinde atat de gravitatea pacatului savarsit,
cat de intensitatea pocaintei noastre. Pentru a nu permite incunucarea unei
pocainte atat de barbatesti si atat de placute lui Dumnezeu, diavolul se ridica
impotriva noastra si ne ingreuiaza si mai mult framantarea, sporindu-ne nu doar
rusinea, ci, odata cu ea, si deznadejdea.
Deznadejdea insa este lasarea mainilor in jos, este recunoasterea infrangerii.
Noi nu trebuie sa facem asta. Nu vezi ca pana si in filmele de duzina, sa zicem
Rocki, eroul ne trezeste simpatia nu atat pentru faptul ca a invins in ring, ca
multi sunt invingatori, cat pentru ca a invins in conditii vitrege, cand nimeni
nu-i mai dadea nici o sansa. Toti il credeau invins, adversarul isi ridicase de
acum victorios mainile si se falea inaintea publicului exaltat. Dar Rocki, desi
era de acum jos si plin de sange, cand o vede pe fata aceea care il iubea, si
care il indemna la lupta cu atata nadejde, gaseste puteri si se scoala ca un
biruitor si-si bate adversarul.
Pentru noi, crestinii, fata aceasta de la sfarsitul filmului, care ne da curaj,
este Hristos. El apare intotdeauna in ultima clipa, descoperindu-ne dragostea
Sa pentru noi, tainuita pana atunci. Sa nu abandonezi niciodata lupta, pana
cand nu-L vei vedea pe Hristos venind, altminteri te vei declara invins inainte
de sfarsitul luptei.
Dar ce inseamna sa te declari invins? Oare faptul ca nu poti marturisi un anume
pacat preotului? Nu. Inca nu. Aceasta este doar o lovitura, o lovitura pe care
e si firesc ca orice lupta sa o presupuna. Dar inca nu este infrangere, inca
este incaierare. Infrangerea este atunci cand noi incepem sa fugim nu doar de
preot, ci chiar si de Hristos, cand ajungi sa crezi ca nu doar preotul nu te
mai poate intelege, ci pana si Hristos, pana si El nu te mai poate ierta.
Ziceam ca rusinea aceasta poate fi nu atat din cauza gravitatii pacatului, cat
poate din cauza intensitatii pocaintei. Si-ar fi prea trist sa ratam sansa unei
incununari pe masura zbuciumului nostru. Cununa insa sta pe un loc mai inalt
decat noi si inchipuieti ca nu avem nimic pe care sa calcam pentru a o ajunge:
nici scaun, nici vreo piatra sau buturuga. Tot ce avem la indemana nu e decat
pacatul nostru, pe care trebuie sa calcam, ca pe o scara, ca pe un loc inalt si
sa ajungem pana la cununa.
Asadar, daca nu o poti spune preotului la care te spovedesti de obicei, du-te
si o spune unui preot necunoscut, du-te intr-un oras strain, intr-o tara
straina, unde nu te mai stie nimeni, si spune-o primului preot care iti iese in
cale, numai spune-o. Daca ti-ai pierdut increderea in preoti, ca poti cadea si
in aceasta ispita, spune-o unui om in care ai incredere. Daca nu ai nici macar
un astfel de om, spune-o direct lui Dumnezeu, spune-I-o neincetat. De fapt,
sunt convins ca amintirea pacatului te obsedeaza oricum, dar tu spune-o
deschis, cu nadejde, nu fugind de Dumnezeu.
Ia cazul lui Petru si Iuda. Si Iuda s-a aprins de pocainta, a fugit si a
aruncat banii dobanditi pe sange. Iuda, spre deosebire de Petru, a recunoscut
sangele lui Hristos ca fiind "nevinovat", adica, practic, a infruntat
hotararea iudeilor, a infruntat tot Templul care L-a condamnat pe Hristos la
moarte. Petru nu a avut putere sa faca aceasta, nici macar in fata unei simple
femei care i-a zis ca l-a vazut printre ucenici. Petru s-a lepadat cu juramant
de Hristos, in timp ce Iuda L-a marturisit fara frica "nevinovat" si
nu doar in fata unei simple femei, care nu i-ar fi putut face nimic, ci in fata
legiuitorilor iudei, care il puteau da la moarte. Si cu toate acestea, pocainta
cea mare a lui Iuda nu i-a folosit la nimic, pentru ca Iuda, desi se caia, fugea
de Dumnezeu, nu avea indrazneala sa I se marturiseasca. Iuda, care a avut curaj
sa marturiseasca inaintea oamenilor, nu a avut curaj sa marturiseasca lui
Dumnezeu, iar Petru, desi s-a speriat si s-a rusinat de oameni, totusi, atunci
cand a fost vremea, s-a marturisit lui Dumnezeu.
Care a fost marturisirea lui Petru? A zis el oare: "Doamne am gresit ca
Te-am tradat, iarta-ma!"? Nu. Petru a marturisit altfel, socant pentru
noi. Petru a zis: "Doamne, Tu stii toate, Tu stii ca Te iubesc". Asa
sa repeti si tu, chiar daca nici tu nu o crezi. Sa o spui, tocmai pentru ca e o
minciuna, dar e o minciuna care ai vrea sa fie adevarata. Poate chiar e un
adevar, un adevar la care putini dintre noi putem ajunge, dar il ravnim. Sa
plangi si sa repeti minciuna aceasta lui Dumnezeu, sa I-o spui in fata:
"Doamne, Tu stii toate, Tu stii ca Te iubesc!"
Dumnezeu stie pacatul nostru, Il stia chiar mai inainte de a ne fi adus pe
lume. Si totusi, El nu a impiedicat nasterea noastra. Oare nu arata asta
increderea lui Dumnezeu fata de noi, oare nu arata marea nadejde pe care si-a
pus-o El in noi? De ce sa dezamagim pe un om atat de minunat Care este
Dumnezeu?
Acelasi vladica Antonie, intr-o predica la Nasterea Domnului, care stiu bine ca
n-a fost tradusa in romaneste, propune o discutie, nu atat despre credinta
omului in Dumnezeu, care este o tema arhidiscutata, cat despre credinta lui
Dumnezeu in om. Vladica aminteste de o povestioara, se pare, de nu prea mare
valoare literara, in schimb de mare adancime duhovniceasca. Autorul isi inchipuie
sfatul Sfintei Treimi la facerea omului. Dumnezeu Tatal ar fi spus: "Sa
facem om dupa chipul si asemanarea noastra". "Da, dar omul acesta va
cadea - zise Duhul -, si Tu, Fiule, va trebuie sa mori pentru El".
"Sa-l facem, dar, sau sa nu-L facem?" - a intrebat Tatal. "Sa-L
facem" - a zis Fiul.
Iata nadejdea pe care si-a pus-o Dumnezeu in om! Acestui Dumnezeu ne marturisim
noi, de acesta ne rusinam, pe acesta Il iubim.
Daca inca nu-ti poti marturisi pacatul tau preotului, nu deznadajdui, spune-l
lui Dumnezeu. Si adauga la acel pacat si toate motivele pentru care nu-l poti
marturisi. Sa-i spui lui Dumnezeu toate asa cum sunt, cu simplitate. Sa nu te
desparti de Dumnezeu. Poti sa-I spui ca nu e drept cu tine, ca este chiar El
vinovat pentru pacatul Tau, poti sa clevetesti macar tot pamantul inaintea Lui,
toti preotii si episcopii, dar sa spui totul cu fata catre El si sa nu te
linistesti pana cand nu obtii un raspuns de la El. Poate ca, la un moment dat,
iti vei da seama ca ceea ce-i spui este o minciuna, poate ca nu. Sa stii insa
ca El te va intelege, orice i-ai spune. Si sa te linisteti.
Lui ai voie sa-i spui toate, tocmai pentru a nu ajunge sa te reversi inaintea
oamenilor. Dar sa te pazesti a cleveti pe preoti sau pe oricare alt om in fata
oamenilor, pana ce te vei linisti desavarsit. Numai lui Dumnezeu sa-i parasti
pe toti, ca El te va intelege, El stie toate. Si-n toata vremea, oricat de
deznadajduit sau revoltat vei fi, sa nu uiti ca totul nu este decat o ispita, o
ispita vremelnica, pe care trebuie sa o infrangi.
Va veni si timpul cand o vei putea spune preotului, adica tot lui Dumnezeu, dar
cu martor. Nu-ti va parea atat de greu, om este si el, chinuit de ganduri ca si
tine, pentru ca, asa cum spune Apostolul Pavel, oare nu "tot trupul geme
si suspina cu suspine negraite, asteptand infierea"?
Gandeste-te ca acesta nu e decat un pacat neinsemnat, un pacat oarecare. Ca
viata s-ar putea sa te arunce, de acum inainte, in niste pacate atat de mari,
incat ceea pentru ce te framanti acum sa-ti para fleacuri. Si, daca pe acesta
nu-l poti marturisi, cu acelea ce vei face?
"Indrazneste, Eu am biruit lumea".