BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Prima dragoste
Ce bine că
eşti, ce mirare că sunt…, scria delicatul, regretatul Nichita Stănescu.
Aceasta cred că este una din cele mai frumoase şi mai adânci
declaraţii de dragoste, pentru că în ea, cu discreţie
dumnezeiască, asistă Însuşi Dumnezeu, izvorul mirării
nesfârşite. Ce mirare că sunt, ce mirare că eşti... Ce bine
că suntem!
Această mirare
o simte tânărul care păşeşte printre lucruri, atent să
nu se rănească. Această mirare este prilej de bucurie şi de
durere, ea ne uneşte sau ne înstrăinează.
Tânărul
îşi roteşte capul în mijlocul lucrurilor, împins afară din
copilărie ca un soldat fricos la prima lui săritură cu
paraşuta. Tânărul se loveşte cu neîndemânare de lucruri,
lucrurile îl lovesc în mişcarea lor haotică, tânărul îşi
ascunde durerea, privind cu un zâmbet stânjenitor pe străinii din jur.
Printre aceste
lucruri îngrozitoare şi reci, care se mişcă în scripetele unui
timp dezveşnicit, tânărului îi apare chipul minunat al celuilalt,
chipul minunat al femeii: “Ce bine că eşti, ce mirare că sunt”…
Această
păşire printre lucruri coincide cu înstrăinarea de
părinţi, atunci când tânărul pleacă într-un alt oraş
la studii. E vremea pe care o aşteaptă fiecare, vremea aventurii
şi a lucrurilor noi, vremea maturizării. Este vremea
împărţirii vieţii noastre în două, este, dacă
vreţi, o nouă viaţă, o naştere pe care ne-o
asistăm cu sufletul la gură. Este vremea noilor prietenii, iar pentru
mulţi a primelor prietenii adevărate. Este vremea despre care ni s-au
povestit atâtea lucruri curioase de către cunoscuţii noştri mai
mari.
Prima zi de
şcoală, noii profesori, noii colegi, privirile flămânde care
caută pe colega sau colegul visurilor de acasă, de care demult
aştepţi să te îndrăgosteşti. “Balul Bobocilor” -
discuţii, pregătiri, prognoze. Aşteptare.
O! Tânăra singură
într-o cameră de cămin, aplecată de-asupra chiuvetei pline cu
vase nespălate, îşi smulge, pătrunsă de invidie,
sprâncenele. De-asupra patului are un poster cu Brad Pitt, o foaie pe care
scrie: “Dacă poţi cu adevărat, vreau!” Pe raftul de fier, printre
cursurile xeroxate, reviste cu bărbaţi şi femei despre a
căror viaţă nu ştie nimic. Lumina pătrunde printre
hainele puse la uscat şi borcanele cu mâncare de acasă, căzând
pe paturile în care s-a săvârşit păcatul. Ce nou e acest fel de
singurătate!
Tânăra aceasta
încă trăieşte în lumea filmelor americane, în lumea posterelor
şi a reclamelor Pro TV. Ea are haine corespunzătoare, freză
şi pantofi. Ştie chiar şi expresii americane pe care le
foloseşte în vorbire. Nu are doar prieten, de fapt, are unul care se
ţine de capul ei, dar nu e de ea.
Şi el e un
băiat bun, ştie să stea în lotus şi ridică piciorul
până de-asupra capului. E puţin dur, deşi încă nu s-a
bătut niciodată. Are brichetă “Zippo”…
Cam acesta este
“bagajul” cu care păşeşte tânărul contemporan în viaţa
sentimentală. Aceşti tineri se vor mai urmări o vreme pe
terasă, la o cafea cu ţigări scumpe, cumpărate la
bucată, sau poate se vor îmbrăţişa fără nici o
ruşine la prima discotecă, sau la primul “chef”.
Drama tinerilor
moderni e mai mare decât cea a predecesorilor. Cred că nu a existat nici
un timp în istorie în care dragostea dintre două persoane să fie atât
de golită de poezie. Nu vreau să vorbesc de virtuţile
creştine ale castităţii sau măcar abstinenţei, ci
chiar şi de acea poezie a grecilor sau romanilor păgâni, care
până nu demult a inspirat sentimente de admiraţie faţă de
femeie, au pus-o pe un piedestal, fie şi vremelnic, dar oricum mai vrednic
decât situaţia jalnică în care se află femeia vremurilor
noastre.
Astăzi au
devenit o ruşine declaraţiile de dragoste, ele sunt considerate un
preludiu de prisos şi banal, pe care le mai auzim doar în comediile
proaste cu râsete în fundal. Idealurile noastre sunt motocicliştii
grăbiţi din filmele americane şi fetele cu cizme lungi, care se
dau în timpul cât se umple rezervorul cu benzină. Noi aplicăm în
viaţa noastră fanteziile unor regizori bolnavi despre vizitatori de
pe alte planete şi timpuri, care seduc prin răceala lor.
Mai bine ar fi fost
ca tinerii să se abţină de la aceste împreunările animalice,
dar să nu renunţe la vorbele de dragoste. Vorbele de dragoste sunt
cele care ne unesc cu adevărat, care ne sustrag timpului şi
morţii, sunt cele care ne fac, treptat, din animale oameni. Ele nu sunt
acele vorbe dezmăţate pe care şi le spun amanţii din filmele
de duzină, ele sunt mai degrabă o bucurie pe care o
trăieşti în prezenţa celuilalt. Arată-i celuilalt că
prezenţa lui te face bucuros şi treci împreună cu el în barca
inocentă a unei declaraţii de felul celei stănesciene din apele
timpului în oceanul veşniciei. “Ce bine că eşti, ce mirare
că sunt”.
Nu trebuie
numaidecât să-i spui că are ochii cei mai frumoşi, ca să
ajungi până la urmă să o dezmembrezi bucată cu bucată
cu laudele tale. Suntem frumoşi pentru că aşa ne-a făcut
Dumnezeu, Lui i se cuvine lauda. Sf. Ciprian de Cartagina spunea: Dacă
ai şi avea vreun motiv ca să te lauzi cu trupul tău, ar fi numai
atunci când este sfârtecat pentru Hristos. Mai în scurt, alungă pofta
din inima ta şi orice cuvânt pe care îl vei rosti va fi un cuvânt de
dragoste, pentru că cel stăpânit de poftă laudă
fără noimă şi nu merită luat în seamă. Când
eşti cuprins de poftă însă, mai bine taci, ca vorbele tale
să nu sune ca râgâitura unui beţiv şi să strici totul.
Nu poţi impune
tânărului să renunţe la distracţiile caracteristice acestei
vârste şi să citească Sf. Părinţi, cu toate că
aceste cărţi ale Sf. Părinţi sunt pline de energie
creatoare şi dinamism, sunt nişte cărţi în
excelenţă pentru tineri. Dar cel mult s-ar putea renunţa, în
prima etapă, la bădărănia care irumpe din televizoare
şi din cântecele la modă. Renunţaţi la idealul
super-manului cu mască de care se îndrăgosteşte un foto model
care ştie să bată cu picioarele. Asta nu pentru a vă
restrânge relaţiile dintre voi, ci pentru a vă păstra
împreună, pentru a evita despărţirea dureroasă.
Citiţi mai
bine versurile poeţilor buni, pe care poporul nostru îi are din
belşug: Eminescu, Stănescu, Bacovia, Blaga. Ele vă vor
învăţa să meditaţi asupra acestei întâmplări simple,
cum o numeşte Blaga. Cu ei veţi călători până la
marginile timpului şi ale morţii, pentru că adevăraţii
poeţi din totdeauna au pus sentimentele erotice în vecinătatea
morţii care ne paşte pe toţi, ceea ce critica literară va
denumi poezie eroto-tanatică, ca şi aceste versuri de Bacovia:
Sunt
câţiva morţi în oraş, iubito,
Chiar
pentru asta am venit să-ţi spun
Pe
catafalc, de căldură-n oraş
Încet
cadavrele se descompun.
Cei
vii se mişcă şi ei descompuşi
Pe
lutul de căldură asudat.
Sunt
câţiva morţi în oraş, iubito,
Şi
azi chiar sânul tău e mai lăsat...
Dragostea este
sentimentul suprem şi de aceea trebuie să se întemeieze şi
să se alimenteze din cugetări adânci, vrednice de rodul pe care îl
hrănesc. Aceste teme fundamentale sunt: moartea, viaţa, timpul,
veşnicia, dincolo de care, învăluit în dragoste, petrece Dumnezeu.
Tânărul preocupat de astfel de gânduri va renunţa uşor la
răceala arogantă a eroilor de televiziune, preferând smerenia şi
blândeţea oamenilor cu adevărat puternici, care-şi revarsă
dragostea lor din belşug, pentru că o au.
Noi suntem oameni,
oameni care tânjesc după o vorbă de alint, după un cuvânt de
mângâiere care să ne smulgă singurătăţii, oricât de
mult nu am lupta pentru a părea mai duri, mai “alt fel”. Pentru că toţi
suntem fii ai Celui Preaînalt, Psalm 81, 6 făpturi atât de minunate. Psalm 138, 14
Tinerii au fugit
din Biserică pentru a-şi trăi o închipuită libertate, dar
au sfârşit prin a se înjuga la carul greu al singurătăţii,
geloziei ucigătoare şi a despărţirilor care rănesc pe
viaţă. S-au dus să înveţe despre dragoste, plecând de la
Cel Care este Dragostea. Cel Care a zidit urechea oare nu aude? Cel Care a
făcut ochiul oare nu va vedea? îi întreabă pe unii ca
aceştia proorocul David. Psalm 93, 9 Oare Cel care este Dragostea nu
ştie să vă înveţe să iubiţi?
Nicăieri
femeia nu e mai înălţată decât în Biserică, ea e
iubită de bărbatul său aşa cum Hristos a iubit Biserica,
Efeseni
5, 25
adică până la jertfire de sine. Ea este icoana vie a lui Dumnezeu. De
aceea mi se par extraordinare cuvintele unui preot român contemporan care,
adresându-se tânărului creştin, îl atenţionează cu
blândeţe: “Fiule, ia aminte, atunci când vei vrea să dai alesei tale
primul sărut, să te gândeşti că trebuie să
săruţi o icoană a lui Dumnezeu”. Nimeni încă nu a filmat un
astfel de sărut, pentru a-l expune pe ecranele televizoarelor.
Marcel Maureau, un
scriitor francez contemporan, notează cu tristeţe în unul din
jurnalele sale (Discurs contra piedicilor) că a-ţi
săruta iubita în public înseamnă a o împărţi cu
ceilalţi. Fericiţi cei care au devenit singurii iubiţi ai
femeilor lor.
Dincolo de aceasta,
există singurătatea şi moartea, bătrâneţea şi
despărţirea. Atunci, târziu, când numai amintirile mai rămân,
perechilor de azi, care s-au cunoscut în luminile otrăvitoare ale
stroboscoapelor, care şi-au rostit replicile tăioase şi arogante
la un telefon public, nu vor putea rosti aceste versuri de Blaga:
Ne-om
aminti cândva, târziu
De-această
întâmplare simplă,
De-această
bancă unde stăm
Tâmplă
fierbinte lângă tâmplă…
Cel mult, poate
această poezie englezească, pe care o citez din memorie, o poezie pe
care multe dintre femeile care şi-au ratat prima dragoste o trăiesc,
au trăit-o şi, cu durere o spun, o vor trăi:
Să
presupunem un oraş.
În
acest oraş să presupunem o casă.
În
această casă să presupunem o cameră,
iar
în această cameră să presupunem pe cineva
stând
în întuneric,
stând
şi plângând
după cineva
care tocmai a ieşit şi a stins lumina,
uitând că ea
este acolo.*
*
Îmi cer iertare de la cititori că nu-i pot oferi numele autorului, pentru
că eu nu mai citesc poezie. Ştiu numai că este o carte
albă, un alb murdar, întitulată cel mai probabil Trei poeţi
englezi contemporani, tradusă în mod sigur de Mircea Ivănescu.
Pentru cei care vor
să citească, poezia lui Blaga se numeşte Risipei se dedă
florarul..., iar a lui Bacovia, Cuptor.