BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Postmodernism in rasa calugareasca
Biografia tânarului preot-monah Savatie uimeste si în
egală măsură indică un model. Este modelul renasterii spirituale a unui om. Cum
s-a petrecut? Cititorii nostri vor găsi poate un răspuns parcurgând temele
interviului de mai jos: poetul Stefan Bastovoi, natiune, stiintă si
globalizare.
„Omul vechi rămâne în noi până la ultima
suflare”
Părinte, nu ati încercat nici o clipă să vă
ascundeti trecutul tumultos. Să se datoreze asta faptului că nu v-ati desprins
total de "omul vechi" care ati fost? Omul care ati fost pînă la
călugărire a rămas adormit undeva în străfundurile sufletului si ale
constiintei Sfintiei Voastre, asteptînd prilejul desteptării, ori a
"murit" odată cu tunderea în monahism?
Ceva a murit, ceva a mai rămas. Altfel nici nu se poate,
cititi Patericurile, asa e monahismul. Sigur că omul vechi rămîne în noi pînă
la ultima suflare asteptînd, după cum zici, prilej să se trezească. Dar trebuie
să găsim limbă comună si cu el, cu omul acesta vechi din noi, să-l mai certăm,
să-l mai punem la treabă. Prostii a făcut destule, ajunge!, acum să mai facă si
ceva bun, măcar cît poate. În ce priveste trecutul, ce am eu a ascunde? Om ca
toti oamenii, trecut ca tot trecutul. Nici nu mă laud, nici nu mă rusinez. Eu
trăiesc cu convingerea că trecutul nu există. Hristos a venit si a pus capăt
trecutului. Si eu mă rog Lui ca fiecare clipă a vietii mele să fie un nou
început, o nouă nastere si să nu mai socotească niciodată trecutul meu, pentru
că trecutul întotdeauna e un hău plin de mizerie si de tristete, pentru că
trecutul este moarte. Vesnicia nu are trecut.
Vă este dor de poetul rebel Stefan Bastovoi?
Mie nu mi-a plăcut niciodată să fiu rebel. Eu pur si
simplu nu eram de acord cu lumea în care trăiam. În felul în care eram
rebel atunci, sînt rebel si acum. Dar dacă prin „rebel” se
întelege să bei si să te bati, iar pe urmă să iei ghitara si să plîngi, nu, de
asa ceva nu-mi este dor niciodată.
Cum se împacă un pasionat de Freud, care ati
fost, cu necesitatea curătiei trupesti în monahism?
Cine nu-i pasionat de Freud? Toti sîntem stăpîniti de această
patimă, aceasta este firea noastră. Dar mai există si Dumnezeu. Dacă vrei,
aceasta este o bună dovadă că Dumnezeu există, faptul că un pasionat de Freud a
devenit călugăr.
Ce a declansat convertirea la ortodoxie a
unui adept al ateismului stiintific si al unui pasionat de Nietzsche?
Nu
pot să spun.
„România si Basarabia nu prea au cultură”
Există vreo temă comună intelectualilor
basarabeni-rusi si români cu rezonantă în spatiul ortodox, specifică acestuia
si care să nu tină de domeniul creatiei bisericesti?
Există ceva comun la intelectualii din România si cei din
Basarabia, fără îndoială. De exemplu, faptul că basarabenii trag la copiator
mintea românilor, atîta doar că xeroxul este rusesc. Ce să zic, nu prea avem
noi cultură. Si acesta este un alt punct comun pentru România si Basarabia. În
ce priveste raportul cu ortodoxia, atît pe unii, cît si pe altii îi
caracterizează îndepărtarea de aceasta. Eu cunosc multi intelectuali, îi cunosc
personal pe mai toti cei care au obiceiul să apară pe prima pagină în gazete,
dar nu cunosc nici unul care să umble la Biserică. N-o zic ca pe un repros,
Doamne fereste!, asa eram si eu.
Afectează asta în vreun fel evolutia
spirituală a comunitătii nationale?
Vezi, înainte ca evolutia să poată fi afectată, ea trebuie
să existe. Nu stiu dacă există o evolutie natională. Mă refer, în primul rînd,
la evolutia biologică, nu în sensul lui Darwin, desigur, ci mai mult
demografic. Ultimele statistici din Republica Moldova ne spun că se nasc mai
multi morti decît vii. Peste 20 % din copii sînt născuti din mame necăsătorite.
A vorbi de cultură, de poezie în această situatie mi se pare chiar putin cinic.
Care este calea cea mai scurtă de întoarcere
a unui intelectual, plin de mîndria îndoielii - "obligatorie pentru un om cult"
-, la Biserică?
Dacă ar fi existat această cale, Dumnezeu ne-ar fi
descoperit-o, că El vrea ca toti să se mîntuiască si să fie vii. Nu cunosc o
astfel de cale si nici nu mă gîndesc să o descopăr. Cred, si nu mă îndoiesc, că
Dumnezeu lucrează cu fiecare om asa cum stie El. Dumnezeu cunoaste pe fiecare,
căci „El ne-a făcut pe noi si nu noi”, cum zice David, si se descoperă
fiecăruia potrivit felului său de întelegere. De exemplu, magilor le-a trimis
un înger în chip de stea, pentru că aceea se pricepeau la stele.
„Stiinta confirmă si întăreste dogmele
ortodoxe”
În ce fel este influentată - dacă este -
viata moral-spirituală a est-europenilor de către dezvoltarea tehnologică si
informatională ametitoare ?
Eu nu prea mai am legătură cu lumea. Am pierdut pulsul
timpului meu. Aceasta o descopăr din scrisorile pe care le primesc. Pe de altă
parte, e un lucru bun. Cineva din poetii rusi zicea că a fi contemporan cu
timpul tău e semn de stagnare.
Astăzi, călugării au telefoane celulare,
mănăstirile au pagini pe internet. Un monah poate locui în rugăciune si, în
acelasi timp, explora locuri străine si îndepărtate prin Internet fără a se
sminti?
Locuri străine din Internet nu are nevoie nimeni să
exploreze; străinătatea, cu sensul de necunoscut, nu e bună în nici un fel. Dar
să-si scrie scrisori poate. Ce rău e în asta? E si aici un folos, dacă stii
să-l folosesti. De exemplu, sărmanii oameni, care sînt asaltati de toate
ispitele lumii în care trăim, pot suna sau scrie oricînd duhovnicului, să ceară
un sfat, să primească o mîngîiere.
Un părinte bătrîn din Moscova povesteste în una din
cărtile sale un caz simpatic, potrivit pentru discutia noastră. S-a întîmplat
să fie luat peste picior în troleu de un tînăr ateu: „Ce, popa, cum e să mergi
pe dracu’, e bine?” „Nu-i nimic rău în a merge pe dracul – răspunse părintele
cu blîndete -, mai rău e cînd dracul merge pe tine”.
Mai multi preoti ortodocsi din Europa
răsăriteană si de peste Ocean au înfierat minunile tehnologiei considerate
drept unelte ale vrăjmasului. Astfel, continuă o aprigă dezbatere despre
semnificatia cifrei 666, care ar fi înscrisă pe cărtile de identitate; au fost
publicate brosuri despre nocivitatea spirituală a televizorului s. a. m. d.
Ortodoxia intră în contradictie cu dezvoltarea tehnică si informatională?
Nu există nici o contradictie între Ortodoxie si
dezvoltarea tehnică. Si aici e musai să folosim cuvîntul Ortodoxie si nu
crestinism, deoarece lupta cu stiinta este treaba romano-catolicilor si a
protestantilor, care si ei se numesc crestini. Ortodocsii n-au ars pe nimeni pe
rug pentru faptul că ar crede că pămîntul se roteste. Dogmatica
romano-catolicilor si a protestantilor i-a pus în situatia să nege stiinta,
deoarece descoperirile stiintifice contraziceau închipuirile lor despre lume si
om. În ce ne priveste pe noi, stiinta nu face decît să confirme si să
întărească dogmele ortodoxe.
Altceva este pseudo-stiinta, cînd speculatii de tipul lui
Darwin sînt identificate cu stiinta. Noi nu trebuie să stigmatizăm stiinta
numai pentru faptul că unii reprezentanti ai ei au dat gres sau au urmărit
scopuri diabolice. Acelasi lucru se poate spune si despre multi reprezentanti
ai Bisericii, dar asta nu înseamnă că Biserica nu este bună. Nu trebuie să
separăm stiinta, cultura în general, de viata religioasă, în modul acesta
brutal. Viata bisericească nu este ceva paralel cu realitatea, viata
bisericească este adevărata noastră viată. Noi avem o multime de sfinti care au
fost împărati, demnitari de stat, soldati etc. Aceasta este viziunea ortodoxă,
autentic crestină, asupra lumii si a stiintei. Cititi tratatele Sfîntului
Grigore de Nyssa, episcop din veacul V, în special cele despre facerea omului,
tîlcuirea la Hexameron (cele 6 zile ale facerii) si tîlcuirea la titlurile
psalmilor, unde sfîntul vorbeste despre atmosferă si circuitul elementelor în
natură, despre mersul stelelor si celelalte care au tulburat atît de mult pe
inchizitorii romano-catolici. Aceasta ar fi atitudinea dogmatică, teoretică
a Ortodoxiei fată de stiintă.
În ce mă priveste, nu recomand nimănui să privească
televizorul, nici eu nu-l privesc si nici muzică nu ascult. Dar motivele pentru
care o zic sînt altele decît cele invocate de curentul pe care l-ai pomenit.
Cred că dacă s-ar face un experiment, să se arate la televizor vreme de o săptămînă
numai lucruri bune, să se schimbe afisele mizerabile de pe stradă, să înceteze
muzica vulgară si idioată care răsună de peste tot si în locul lor să se cînte
psalmi, cred că ne-am schimba mult părerea despre lume si performantele
stiintei. Am întelege că hîrburile acestea, pline de sîrmulite si surubase nu
fac nimic, dacă nu este omul în spatele lor să le pornească cu răutatea sau cu
bunătatea sa.
„Ortodoxia nu răspunde nici unei provocări”
Asistăm la un fenomen care pare de neoprit:
globalizarea. Unul dintre efectele sale este nivelarea identitătilor,
constiintelor, mentalitătilor etc. Diversitatea tinde să se topească în
uniformitate. Va răspunde Ortodoxia acestei provocări?
Ortodoxia nu trebuie să răspundă nici unei provocări. Ea
a răspuns o dată si pentru totdeauna prin moartea lui Hristos. Dumnezeu pe
cruce este răspunsul nostru lumii acesteia. Celelalte nu sînt ale noastre.
Limba principalului promotor al globalizării
- engleza -, cîstigă tot mai mult teren. În România se înregistrează un fenomen
de americanizare a limbii. Credeti că este doar o modă sau un semn al
slăbiciunii unei limbi care lasă locul alteia mai puternice?
Nu stiu ce înseamnă o limbă slabă sau puternică, dar stiu
ce înseamnă un popor slab si fără personalitate. Românii întotdeauna au fost
impresionati de ceea ce vine de la străini. În veacul XIX vorbeau frantuzeste,
ceva mai înainte greceste, acum americăneste. Acelasi popor, acelasi fenomen,
limba n-are nici o vină. Nu schimbarea limbii mă sperie pe mine, că limba spune
ce-i zice mintea, ci schimbarea mintii. Nu că românii ar avea cine stie ce
minte bună, dar asa cum e ea, totusi e minte, pe cînd ceea ce ne aduce
americanizarea este renuntarea totală la minte.
Cine ne asigură că asa cum ne este înlocuită
limba, nu ne va fi schimbată si credinta, printr-o campanie asiduă si
persuasivă? Vedem doar că se încearcă acreditarea ideii că principala piedică a
progresului României este Biserica Ortodoxă, care, uzând de influenta sa, se
opune unor măsuri care "să ne aducă în rîndul lumii", cum este,
bunăoară, legalizarea homosexualitătii.
Au dreptate. Biserica Ortodoxă este principala piedică în
calea progresului oamenilor spre pierderea totală a mintii. Dar eu cred Celui
care a zis că ea va rămîne pînă la sfîrsitul veacurilor. Întotdeauna se va găsi
un om doi care să gîndească, iar ei vor putea vorbi si altora, oricîti ar fi,
oricine ar fi. Asta mă face să fiu linistit.
Interviu realizat de Caludiu Târziu
Revista
"Rost"