BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

IEROMONAH SAVATIE BASTOVOI

Post si libertate

Ce poate fi mai absurd decīt postul, īntr-o religie care se grozaveste sa-i redea omului libertatea? Cum poti sa te numesti liber, cīnd trebuie sa te abtii de la lucrurile care īti plac, cīnd trebuie sa faci ceea ce nu vrei! Postul este abtinerea nu doar de la mīncaruri, ci si de la toate placerile trupesti. Cum sa nu vezi īn aceasta un atentat la cel mai nobil instinct din cīte le are omul – libertatea?
Daca postul este o obligatie, atunci Evanghelia este o capodopera a literaturii absurdului. Constientizīnd aceasta, protestantii au hotarīt sa renunte la post. Īnsa, oricīt de multe citate nu s-ar aduce din Apostolul Pavel si chiar din cuvintele Mīntuitorului īnsusi, īndemnul la postire sta ca un ghimpe īn ochiul celui care cunoaste cīt de cīt Scriptura. Toti dreptii de pīna la Hristos au postit. Postul era premergator īntīlnirii cu Dumnezeu sau unei descoperiri. Moise s-a suit pe munte dupa patruzeci de zile de nemīncare si asa a vorbit cu Dumnezeu. Noul Testament nu este deloc altfel, el īncepe cu un postitor – Ioan Botezatorul. Mīntuitorul īnsusi a postit īnainte de a iesi la predica. Nu putem, asadar, sa dam la o parte postul pornind de la cīteva versete biblice, atunci cīnd chiar cei care le-au rostit au fost ei īnsisi niste mari postitori; mi se pare mai decent sa punem la īndoiala puterea noastra de īntelegere a acelor versete.
Hristos a fost īntrebat odata de ce ucenicii Lui nu postesc (Mt. 9, 14). De aici multi au īnteles ca apostolii si Mīntuitorul īnsusi erau niste mīncaciosi (Mt. 11, 19). Īnsa īntīmplarea īn cauza ne descopera, de fapt, ca apostolii si Mīntuitorul umblau tot timpul flamīnzi. Aceasta se vede foarte bine si din conflictul pe care l-au avut cu Iudeii din cauza ca ucenicii au mīncat spice sīmbata. Apostolii erau atīt de ocupati cu predica, īncīt uitau sa manīnce, iar faptul ca au rupt spice arata cīt erau de flamīnzi si ca obisnuiau sa manīnce pe unde apucau. Mīntuitorul īnsa nu a mīncat cu ei, reprosul fiind īndreptat numai īmpotriva ucenicilor; El era pilda de postire. Ca ucenicii mīncau putin, reiese si din scena īnmultirii pīinilor, de unde aflam ca aveau numai cinci pīini si doi pestisori. Desi erau departe de localitate, īn imposibilitate de a-si procura hrana, ei sīnt gata sa dea si acest putin multimilor (nestiind ca ele vor fi īnmultite!), ceea ce ne descopera ca ei erau obisnuiti cu foamea mai mult decīt oamenii de rīnd. Asadar, Mīntuitorul si apostolii posteau, atīta doar ca ei nu numarau zilele ca fariseii. La īntrebarea lor, Hristos, totusi, le zice ca, desi "fiii nuntii nu au motive sa posteasca atīta vreme cīt Mirele este cu ei, vor veni zile cīnd Mirele se va lua de la ei, īn zilele acelea vor posti" (Lc. 5, 34-35). Zilele "acelea", īn care Mirele S-a luat, sīnt miercuri, ziua vinderii si vineri, ziua rastignirii. La anul 50, apostolii convoaca un sinod la Ierusalim, unde stabilesc postul īn aceste zile pentru credinciosi.
Asa ca, protestantii au īnteles bine ca postul nu este o obligatie. Postul de sila nu are motivatie, ca orice lucru gratuit si lipsit de sens. Acesta, īnsa, nu este motiv de a blama postul. Postul trebuie īnteles īn toata nobletea lui, pentru ca el este manifestarea suprema a libertatii umane. Anume asa īntelegeau postul primii crestini, sens care s-a pierdut īn zilele noastre. "A mīnca – scrie Sf. Efrem Sirul īn veacul IV -, tine de legile firii, dar a posti tine de libertate". Cine se poate lauda ca manīnca doar pentru ca "asa vrea el"? Nu, tu manīnci pentru ca nu poti sa nu manīnci, vointa ta reiese din instinctul firesc, nu din libertate. Sigur ca nu este nici un rau īn aceasta, nici un pacat, dar nu este nici virtute. Virtutea este rod numai al libertatii. "Orice lucrare care nu se face dintr-o desavīrsita libertate – spunea parintele Sofronie Saharov (+ 1993) -, nu poate avea valoare vesnica". Postirea este alegerea libera de catre om a unei vieti mai nobile, care are īn ea ceva din realitatile vietii vesnice, unde nu mai exista fecale.