BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Post si libertate
Ce poate fi mai absurd decīt postul, īntr-o
religie care se grozaveste sa-i redea omului libertatea? Cum poti sa te numesti
liber, cīnd trebuie sa te abtii de la lucrurile care īti plac, cīnd trebuie sa
faci ceea ce nu vrei! Postul este abtinerea nu doar de la mīncaruri, ci si de
la toate placerile trupesti. Cum sa nu vezi īn aceasta un atentat la cel mai
nobil instinct din cīte le are omul libertatea?
Daca postul este o obligatie, atunci Evanghelia este o capodopera a literaturii
absurdului. Constientizīnd aceasta, protestantii au hotarīt sa renunte la post.
Īnsa, oricīt de multe citate nu s-ar aduce din Apostolul Pavel si chiar din
cuvintele Mīntuitorului īnsusi, īndemnul la postire sta ca un ghimpe īn ochiul
celui care cunoaste cīt de cīt Scriptura. Toti dreptii de pīna la Hristos au
postit. Postul era premergator īntīlnirii cu Dumnezeu sau unei descoperiri.
Moise s-a suit pe munte dupa patruzeci de zile de nemīncare si asa a vorbit cu
Dumnezeu. Noul Testament nu este deloc altfel, el īncepe cu un postitor Ioan
Botezatorul. Mīntuitorul īnsusi a postit īnainte de a iesi la predica. Nu
putem, asadar, sa dam la o parte postul pornind de la cīteva versete biblice,
atunci cīnd chiar cei care le-au rostit au fost ei īnsisi niste mari postitori;
mi se pare mai decent sa punem la īndoiala puterea noastra de īntelegere a
acelor versete.
Hristos a fost īntrebat odata de ce ucenicii Lui nu postesc (Mt. 9, 14). De
aici multi au īnteles ca apostolii si Mīntuitorul īnsusi erau niste mīncaciosi
(Mt. 11, 19). Īnsa īntīmplarea īn cauza ne descopera, de fapt, ca apostolii si
Mīntuitorul umblau tot timpul flamīnzi. Aceasta se vede foarte bine si din
conflictul pe care l-au avut cu Iudeii din cauza ca ucenicii au mīncat spice
sīmbata. Apostolii erau atīt de ocupati cu predica, īncīt uitau sa manīnce, iar
faptul ca au rupt spice arata cīt erau de flamīnzi si ca obisnuiau sa manīnce
pe unde apucau. Mīntuitorul īnsa nu a mīncat cu ei, reprosul fiind īndreptat
numai īmpotriva ucenicilor; El era pilda de postire. Ca ucenicii mīncau putin,
reiese si din scena īnmultirii pīinilor, de unde aflam ca aveau numai cinci
pīini si doi pestisori. Desi erau departe de localitate, īn imposibilitate de
a-si procura hrana, ei sīnt gata sa dea si acest putin multimilor (nestiind ca
ele vor fi īnmultite!), ceea ce ne descopera ca ei erau obisnuiti cu foamea mai
mult decīt oamenii de rīnd. Asadar, Mīntuitorul si apostolii posteau, atīta
doar ca ei nu numarau zilele ca fariseii. La īntrebarea lor, Hristos, totusi,
le zice ca, desi "fiii nuntii nu au motive sa posteasca atīta vreme cīt
Mirele este cu ei, vor veni zile cīnd Mirele se va lua de la ei, īn zilele
acelea vor posti" (Lc. 5, 34-35). Zilele "acelea", īn care
Mirele S-a luat, sīnt miercuri, ziua vinderii si vineri, ziua rastignirii. La
anul 50, apostolii convoaca un sinod la Ierusalim, unde stabilesc postul īn
aceste zile pentru credinciosi.
Asa ca, protestantii au īnteles bine ca postul nu este o obligatie. Postul de
sila nu are motivatie, ca orice lucru gratuit si lipsit de sens. Acesta, īnsa,
nu este motiv de a blama postul. Postul trebuie īnteles īn toata nobletea lui,
pentru ca el este manifestarea suprema a libertatii umane. Anume asa īntelegeau
postul primii crestini, sens care s-a pierdut īn zilele noastre. "A mīnca
scrie Sf. Efrem Sirul īn veacul IV -, tine de legile firii, dar a posti tine
de libertate". Cine se poate lauda ca manīnca doar pentru ca "asa
vrea el"? Nu, tu manīnci pentru ca nu poti sa nu manīnci, vointa ta reiese
din instinctul firesc, nu din libertate. Sigur ca nu este nici un rau īn
aceasta, nici un pacat, dar nu este nici virtute. Virtutea este rod numai al
libertatii. "Orice lucrare care nu se face dintr-o desavīrsita libertate
spunea parintele Sofronie Saharov (+ 1993) -, nu poate avea valoare vesnica".
Postirea este alegerea libera de catre om a unei vieti mai nobile, care are īn
ea ceva din realitatile vietii vesnice, unde nu mai exista fecale.