BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Libertatea înseamnă a nu avea
piedici în calea dragostei
Poate
niciodată oamenii nu s-au preocupat de libertate mai mult decât
astăzi. În vechime, discuţiile despre libertate erau o preocupare
filozofică. De exemplu grecii, aveau nevoie de o filozofie a libertăţii
care să se opună zeilor dezlănţuiţi şi tirani.
Zeii grecilor îi asupreau pe oameni. Atunci când Prometeu, zeul umanist, a vrut
să ducă focul oamenilor, Zeus l-a pedepsit, legându-l de o stâncă,
unde vulturii îi ciupeau ficatul.
Religii care să se ocupe de libertatea
omului sunt prea puţine, de fapt, numai una. Când spun “religie”, vreau
să invit la corectitudine terminologică. Religie din latină
înseamnă “re-legare”, adică restabilirea relaţiei dintre om şi
Dumnezeu, două persoane. Pentru orientali, ideea unui
Dumnezeu-Persoană este vulgară, ei nu o pot concepe. Orientalii nici
nu au Dumnezeu, ei au doar învăţători care te învaţă
să te “eliberezi”. De aceea, obsesia eliberării la orientali este o
filozofie, alături de cea greacă sau cea nietzschiană, dar nu o
religie. Musulmanii, care cred într-un Dumnezeu persoană, au o
singură zi pe an, în decembrie, de sărbătoarea zisă
“noaptea rugăciunii”, când Allah se coboară din al şaptelea cer
până la primul cer şi atunci le aude rugăciunile. Niciodată
Dumnezeul musulmanilor nu l-a numit pe vreun om prieten al său, aşa
ca Hristos.
Desigur, fiecare e liber să aibă o
definiţie personală a libertăţii. Suprarealistul Salvador
Dali, era de părere că “pentru a fi liber trebuie să fii
puţin multimilionar”. Pentru Friedrich Nitzsche, libertatea este puterea
de a spune “nu!” Alţii pot spune că a fi liber înseamnă a avea
tot ce voieşti, atunci când voieşti. Pe de altă parte, un
proverb grecesc spune că “atunci când zeii vor să-l pedepsească
pe om, îi trimit tot ce vrea”.
Condiţia libertăţii pe care o
propune creştinismul nu presupune nici tehnicile de meditaţie ale
yoghinilor, nici banii lui Salvador Dali. “Cunoaşteţi adevărul,
spune evanghelistul Ioan, iar Adevărul vă va face liberi” (Ioan 8,
32). Acesta este adevărul despre care L-a întrebat Pilat pe Hristos: “Ce
este adevărul?”, dar nu a mai aşteptat răspunsul, căci “a
ieşit afară la iudei” (Ioan 18, 38). Pilat, ca şi contemporanii
săi şi ca şi cei mai mulţi dintre oameni, nu a înţeles
că adevărul nu este o simplă noţiune filozofică, ci
este o realitate şi, chiar mai mult, este o Persoană. Pilat avea în
faţă Adevărul, dar nu a înţeles.
Din punctul de vedere al creştinismului,
libertatea înseamnă a nu avea piedici în calea dragostei, luxul de
a-ţi putea pune oricând sufletul
pentru aproapele tău. Libertatea înseamnă să poţi
răspunde oricând chemării lui Hristos: “Ia-ţi crucea şi
vino după Mine”. Într-un cuvânt, libertatea înseamnă să nu
poţi fi şantajat de nimeni şi nicicând, iar pentru asta e nevoie
să urmezi adevărul, să iubeşti şi să rabzi.
Omul liber este cel care nu-şi vinde
libertatea nici pe bani, nici pe femei, nici pe vin, nici pe slavă. Omul
liber este cel care nu se mai teme de moarte, nici pentru sine, nici pentru
apropiaţii săi. Omul liber, în concepţia creştină,
este un om postum.
Omul liber, ca şi Ulise al lui Homer,
generalul chefalenilor, poate fi aruncat gol într-un oraş străin
şi nu se pierde, deoarece, în loc de haine, este îmbrăcat cu virtute.
El are întotdeauna toată averea sa cu sine, cărând-o pe spatele
inimii, ca un melc care îşi duce casa. Aceasta este o bogăţie
care nu trezeşte invidie, Crucea lui Hristos, povara pe care a dus-o
Dumnezeu pe drumul Golgotei, pentru a-l elibera pe om din robia păcatului
şi a morţii.
Libertatea înseamnă să nu ai motive
să fugi de Dumnezeu.