BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Despre contradictoriile păreri legate de ascultare
Răspuns către
Ionuţ
ĪNTREBARE: Printre
nedumeririle pe care le mai am ar fi urmatoarele... Citesc scrieri din Sfintii
Parinti si alte scrieri duhovnicesti. M-a ajutat mult cartea Despre inselare a
Sf. Ignatie Briancianinov, pur si simplu m-a socat in sensul bun al cuvantului.
Acolo spune sfantul (pentru monahi dar cred ca se aplica si mirenilor) ca
atunci cand sfaturile duhovnicului intra in conflict cu Poruncile Domnului sa
nu facem ascultare. La fel am mai citit intr-o carte despre deasa impartasanie
(a Sf. Nicodim Aghioritul si a monahului Neofit parca) faptul ca, daca
duhovnicul nu te lasa sa te impartasesti des (daca bineinteles nu esti sub
epitimie) sa nu faci ascultare. Parintele Efrem de la Vatopediou intrebat fiind
despre acelasi lucru, a raspuns ca in cazul asta trebuie schimbat duhovnicul.
Si sunt sigur ca exemplele pot continua. Pe de alta parte, am dat peste niste
cuvinte ale unui staret grec de la sfarsitul sec. 20, Parintele Epifanie, care
spune ca trebuie sa faci ascultare chiar daca duhovnicul iti cere ceva impotriva
poruncilor dumnezeiesti, pentru ca Domnul pentru ascultarea ta le va intoarce
pe toate in bine! . Ori aici eu ma gasesc intr-o mare dilema, ce sa cred?
Ratiunea si nu numai, ba si scrierile unor sfinti imi spun ca totul are o
limita, la fel si ascultarea de duhovnic. Atunci cand se vine in contradictie
cu poruncile dumnezeiesti cred ca trebuie sa nu facem ascultare. Asta imi spun
gandurile acum. Dar stiu ca de multe ori, cei incepatori interpreteaza
scrierile sfintilor dupa mintea lor.
RĂSPUNS: Fie că
asculţi pentru Dumnezeu, fie că nu asculţi, pentru Dumnezeu,
faci bine. Uită-te la tine īnsuţi şi fă ceea ce īţi
aduce pace şi īmpăcare cu tine īnsuţi şi cu Dumnezeu.
Atunci vei cunoaşte că ai făcut bine, cānd ai
īndrăzneală către Dumnezeu īn rugăciune şi gāndurile
tale nu se risipesc.
Aşadar, fie că
asculţi pe Sf. Ignatie, Vasile cel Mare, Nicodim Aghioritul şi
alţii care spun că poţi să nu asculţi; fie că
asculţi pe părintele Epifanie, pe care eu īl iubesc, bine faci, dar
numai dacă o faci pentru Dumnezeu şi cu inima īmpăcată. Dar
să mai zici un lucru, īntotdeauna, orice ai face, zi: "Doamne, Tu
ştii toate, Tu ştii de ce fac asta, pentru Tine fac, că Te
doresc şi Te caut şi nu te pot afla. Ajută-mi ca să nu
alunece paşii mei, şi de va fi asta o ispită pentru mine şi
de se va amesteca aici voia mea omenească şi bolnavă, Tu
īnsuţi mă īndreptează, ca un iubitor de oameni, că Tu m-ai
iubit īnainte ca să Te iubesc eu pe Tine şi Tu m-ai căutat
īnainte ca eu să Te caut şi pururea mă cauţi".
Şi aşa īnaintezi
duhovniceşte şi cunoşti viu pe Dumnezeu, nu din citate din
cărţi, că citatele din cărţi nu sunt nimic, chiar
dacă ar fi şi din Scriptură, dacă nu iau viaţă īn
inima ta prin experienţă, fie experienţa ridicării, fie a
căderii, nu are importanţă. Nu te teme să cazi pentru
Domnul, că cel care cade pentru Domnul, zice Ap. Pavel, Domnul īl
ridică. Şi aceasta este o experienţă şi e placută
lui Dumnezeu. Că nici Apostolii nu le mai făceau pe toate bune,
că Petru n-a vrut să-L lase pe Hristos la cruce şi nici
să-şi dea picioarele să i le spele, dar pentru că o
făcea cu rāvnă şi sinceritate, i-au servit lui ca
experienţă duhovnicească. La asta se referă şi Hristos
cānd zice: "Să nu-mi fiţi căldicei, că vă
scuip".
Aşadar, orice ai face,
pentru Domnul fă. Şi īntotdeauna rugāndu-l şi vorbind cu El, ca,
īn cazul īn care te vei rătăci şi din voie omenească sau
patimă vei face un lucru, El să-l īntoarcă şi să-l
transforme īn lucru duhovnicesc şi spre māntuire. Crede numai, şi
īţi va fi ţie după credinţa ta.