BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

IEROMONAH SAVATIE BASTOVOI

Despre contradictoriile păreri legate de ascultare

Răspuns către Ionuţ

ĪNTREBARE: Printre nedumeririle pe care le mai am ar fi urmatoarele... Citesc scrieri din Sfintii Parinti si alte scrieri duhovnicesti. M-a ajutat mult cartea Despre inselare a Sf. Ignatie Briancianinov, pur si simplu m-a socat in sensul bun al cuvantului. Acolo spune sfantul (pentru monahi dar cred ca se aplica si mirenilor) ca atunci cand sfaturile duhovnicului intra in conflict cu Poruncile Domnului sa nu facem ascultare. La fel am mai citit intr-o carte despre deasa impartasanie (a Sf. Nicodim Aghioritul si a monahului Neofit parca) faptul ca, daca duhovnicul nu te lasa sa te impartasesti des (daca bineinteles nu esti sub epitimie) sa nu faci ascultare. Parintele Efrem de la Vatopediou intrebat fiind despre acelasi lucru, a raspuns ca in cazul asta trebuie schimbat duhovnicul. Si sunt sigur ca exemplele pot continua. Pe de alta parte, am dat peste niste cuvinte ale unui staret grec de la sfarsitul sec. 20, Parintele Epifanie, care spune ca trebuie sa faci ascultare chiar daca duhovnicul iti cere ceva impotriva poruncilor dumnezeiesti, pentru ca Domnul pentru ascultarea ta le va intoarce pe toate in bine! . Ori aici eu ma gasesc intr-o mare dilema, ce sa cred? Ratiunea si nu numai, ba si scrierile unor sfinti imi spun ca totul are o limita, la fel si ascultarea de duhovnic. Atunci cand se vine in contradictie cu poruncile dumnezeiesti cred ca trebuie sa nu facem ascultare. Asta imi spun gandurile acum. Dar stiu ca de multe ori, cei incepatori interpreteaza scrierile sfintilor dupa mintea lor.

RĂSPUNS: Fie că asculţi pentru Dumnezeu, fie că nu asculţi, pentru Dumnezeu, faci bine. Uită-te la tine īnsuţi şi fă ceea ce īţi aduce pace şi īmpăcare cu tine īnsuţi şi cu Dumnezeu. Atunci vei cunoaşte că ai făcut bine, cānd ai īndrăzneală către Dumnezeu īn rugăciune şi gāndurile tale nu se risipesc.

Aşadar, fie că asculţi pe Sf. Ignatie, Vasile cel Mare, Nicodim Aghioritul şi alţii care spun că poţi să nu asculţi; fie că asculţi pe părintele Epifanie, pe care eu īl iubesc, bine faci, dar numai dacă o faci pentru Dumnezeu şi cu inima īmpăcată. Dar să mai zici un lucru, īntotdeauna, orice ai face, zi: "Doamne, Tu ştii toate, Tu ştii de ce fac asta, pentru Tine fac, că Te doresc şi Te caut şi nu te pot afla. Ajută-mi ca să nu alunece paşii mei, şi de va fi asta o ispită pentru mine şi de se va amesteca aici voia mea omenească şi bolnavă, Tu īnsuţi mă īndreptează, ca un iubitor de oameni, că Tu m-ai iubit īnainte ca să Te iubesc eu pe Tine şi Tu m-ai căutat īnainte ca eu să Te caut şi pururea mă cauţi".

Şi aşa īnaintezi duhovniceşte şi cunoşti viu pe Dumnezeu, nu din citate din cărţi, că citatele din cărţi nu sunt nimic, chiar dacă ar fi şi din Scriptură, dacă nu iau viaţă īn inima ta prin experienţă, fie experienţa ridicării, fie a căderii, nu are importanţă. Nu te teme să cazi pentru Domnul, că cel care cade pentru Domnul, zice Ap. Pavel, Domnul īl ridică. Şi aceasta este o experienţă şi e placută lui Dumnezeu. Că nici Apostolii nu le mai făceau pe toate bune, că Petru n-a vrut să-L lase pe Hristos la cruce şi nici să-şi dea picioarele să i le spele, dar pentru că o făcea cu rāvnă şi sinceritate, i-au servit lui ca experienţă duhovnicească. La asta se referă şi Hristos cānd zice: "Să nu-mi fiţi căldicei, că vă scuip".

Aşadar, orice ai face, pentru Domnul fă. Şi īntotdeauna rugāndu-l şi vorbind cu El, ca, īn cazul īn care te vei rătăci şi din voie omenească sau patimă vei face un lucru, El să-l īntoarcă şi să-l transforme īn lucru duhovnicesc şi spre māntuire. Crede numai, şi īţi va fi ţie după credinţa ta.