BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
De ce suferim din dragoste?
Interviu cu monahul Savatie (Baştovoi)
realizat de Alina Grigoraşcenco
īn cadrul emisiunii Miracol şi
credinţă la radio Antena C
- Dragostea e un
sentiment pe care īl trăieşte orice tīnăr. Dar de multe ori
acest sentiment provoacă suferinţe. Cum să ne protejăm de
rănile săgeţilor lui Cupidon?
- Dragostea nu numai
că este un sentiment pe care-l trăieşte orice om, ci am putea
spune că ea este īnsăşi viaţa şi scopul vieţii.
Depinde īn ce fel īnţelegem noi dragostea. Pentru că există mai
multe definiţii ale acestui sentiment. Fiecare popor, cultură, au
definit-o din punctul lor de vedere. Īn īnţelesul obişnuit, deja
consacrat, dregostea este relaţia dintre bărbat şi femeie, care
de cele mai multe ori se limitează la una trupească. Aici am putea
opune o atitudine pe care o numim moralistă, adică dragostea la nivel
de suflet, spirituală platonică şi dragostea afrodisiacă,
adică trupească.
Orientalii au o carte
despre dragoste care se numeşte Kama-sutra. Această carte cuprinde
şi descrie poziţii ale corpului prin care se poate obţine
maximum de plăcere trupească, denumită orgasm īn
psihanaliză, psihiatrie şi īn limbajul uzual. Acestei cărţi
noi, creştinii, īi opunem altă carte a dragostei Evanghelia.
Dumnezeu īnsuşi este dragoste spune apostolul şi evanghelistul
Ioan. Dumnezeu este iubire.
De ce dar apare
această suferinţă dincolo de plăcerea, bucuria īntīlnirii
dintre bărbat şi femeie, care prin unirea lor se fac un trup,
după cuvīntul lui Dumnezeu. Īnsuşi Dumnezeu a sădit īn trupurile
noastre această pornire a unora către alţii bărbatul
către femeie şi femeia către bărbat. Care este o
tendinţă şi o atracţie firească.
Dar de multe ori
această lege a firii este īncălcată prin homosexualitate la
bărbaţi sau lesbianism la femei. Adresīndu-se romanilor, apostolul
Pavel le spune că au schimbat pe Dumnezeul Cel nestricăcios şi
s-au īnchinat făpturii stricăcioase. Ce īnseamnă asta?
Avem această
situaţie atunci cīnd omul, uitīnd pe Dumnezeu, īşi face din persoana
iubită idol un īnlocuitor al lui Dumnezeu. Atunci cīnd toate
aspiraţiile, toate ideile sale despre bine şi frumos, el le
investeşte īn această persoană iubită şi mai tīrziu
nici nu le poate vedea altfel decīt prin această persoană.
Lucrurile sunt bune
şi frumoase atīta vreme cīt relaţia lor este reciprocă. Dar īn
momentul despărţirii omul suportă un mare şoc. Viaţa
lui se goleşte de ceea ce a avut el mai important. Pentru că aici are
loc un transfer de personalitate. Eul se deplasează şi devine tu, tu
devine eu. De altfel, cum spune şi apostolul Pavel: căci odată
căsătoriţi trupurile voastre nu vă mai aparţin, ci
trupul bărbatului este al femeii şi trupul femeii este al
bărbatului. Pentru a evita această suferinţă firească
şi după cum vedem, uşor de explicat, atitudinea noastră
trebuie să fie foarte corectă, īnlăturīnd excesele. Deoarece
orice exces presupune necunoscutul. Orice exces este un risc...
Spre deosebire de
această atitudine a romanticilor, pe care o găsim şi la
Shopenhauier, la Nietzshe, la mulţi alţi filozofi de diminuare a
rolului şi a īnsemnătăţii femeii (ei īnşişi
fiind, īn acelaşi timp, nişte desfrīnaţi), īn ortodoxie nu
există această atitudine faţă de femeie, chiar dacă
există călugărie.
Misoginismul,
dispreţul faţă de femei, este un păcat care strigă la
cer . Atunci cīnd diminuăm sau īnjosim făptura lui Dumnezeu, zidirea
mīinilor Lui, pe motiv că este femeie, noi ne ridicăm īmpotriva a
Īnsăşi Făcătorului şi prin aceasta arătăm
că Dumnezeu a comis o eroare şi a creat o făptură
imperfectă.
Femeia nu este mai
puţin perfectă decīt bărbatul. Noi īnvăţăm doar
atīt că femeia are o voinţă mai slabă decīt
bărbatul. Īn Noul Testament Mīntuitorul Hristos o recuperează pe Eva
cea căzută, prin care a pătruns păcatul īn lume şi o
ridică la demnitatea care o poate īntrece pe cea a bărbatului.
Uitaţi-vă
cine este primul om care-l ītīmpină pe Hristos după īnviere este
chiar Maria Magdalena, desfrīnata despre care aflăm din Evanghelie. Ea
este primul om care vede cea mai mare minune din istoria Universului mininea
īnvierii lui Hristos, prin care tot neamul omenesc a īnviat şi a fost restabilit.
Spre deosebire de
acest fel de a vedea şi a īnţelege femeia, există asceza,
monahismul oriental cel budist sau krişnait, care cultivă
iarăşi o atitudine dispreţuitoare faţă de femeie
şi faţă de actul trupesc.
Repetăm că
īn ortodoxie, chiar dacă se presupune asceza şi se recomandă,
deoarece īnsuşi apostolul Pavel, atunci cīnd dă sfaturi celor
căsătoriţi, spune fraţilor, iată vremea s-a scurtat,
cei căsătoriţi să fie ca şi cei necăsătoriţi,
aceasta nu se face din desgustul faţă de femeie. Īn canoanele
apostolice şi la Vasile cel Mare se prevede caterisirea preoţilor
care se īngreţoşează de femeile lor pe motiv de falsă
evlavie, căci Dumnezeu a făcut femeie şi bărbat se spune
acolo.
Uitaţi-vă o
atitudine corectă şi umană, dacă vreţi, spre deosebire
de alte moduri de asceză care au fost şi la grecii antici şi
Aristotel a fost un timp ascet
Deci iată un mod de a evita suferinţa
prin asceză. Dar el nu este īntotdeauna pe măsura şi īn
puterea tuturor. Īnsuşi Hristos cīnd a fost īntrebat a spus cel care
poate īncăpea, să īncapă.
Aşadar, cum
poate să aibă suferinţă īn trup, după ce se află
īntr-o relaţie binecuvīntată de Dumnezeu, prin taina cununiei de
către Biserică, deci este īn afara desfrīnării, īn afara
păcatului despre care Biserica īnvaţă că el singur este
cauza suferinţelor noastre. De unde dar această suferinţă
īn trupurile celor căsătoriţi?
Răspunsul e
simplu. Atunci cīnd lumea se căsătoreşte, nu ştie ce jug
īşi ia. De aceea, cīnd alegem căsătoria noi de fapt ne luăm
o povară mult mai grea decīt călugăria, dacă ar fi să
ţinem cont de poruncile evanghelice şi dacă ar fi să nu ne
abatem de la scopul nostru singurul scop al creştinului şi al
oricărui om cel al mīntuirii şi al īntīlnirii cu Dumnezeu. Cīnd
Apostolul spune: cei căsătoriţi să fie ca şi cei
necăsătoriţi, la asta se referă.
Īn primul rīnd, anul
bisericesc are foarte multe zile oprite [relaţiilor intime] posturi,
sărbători. Ar fi mai mult de 200 de zile pe an. Īn afară de
aceasta se interzic relaţiile īn perioada alăptării, īncepīnd de
la momentul zămislirii. Din clipa īn care femeia a aflat că este
īnsărcinată, relaţiile sīnt oprite. Pīnă după
īncheierea perioadei de alăptare.
Foarte mulţi
dintre oamenii sau tinerii care, deşi umblă la biserică, se vor
ortodocşi, totuşi, nu īndeplinesc această restricţie, deloc
neīnsemnată, a Bisericii. Īn afară de aceasta, este evident că
orice metodă de contracepţie este exclusă şi
condamnată avem exemplul lui Onan, cel care luīnd de nevastă pe
văduva fratelui său, şi-a aruncat sămīnţa pe
pămīnt, pentru a evita zămislirea şi a fost omorīt de Dumnezeu.
Acest păcat este aspru condamnat. Nu mai vorbim de alt păcat care
este avortul, sau spirala, care este şi ea un avort... mai timpuriu,
aşa o prezintă şi medicii, fiindcă spirala distruge ovulul
deja fecundat, atunci cīnd zămislirea a avut loc şi se elimină
practic un embrion, pur şi simplu mai mic decīt cel de 2 sau 3 luni, eliminat
prin operaţie chirurgicală.
Trebuie să ne
īnspăimīnte această situaţie, cīnd femeia se face
stăpīnă a corpului său, īn sens rău. Īn situaţia cīnd
Dumnezeu ne spune că tu īnsuţi nu poţi face un fir de păr
alb sau negru, să ne dăm seama cīt de mare este păcatul cīnd noi
singuri ne distrugem trupurile noastre şi a altora, nu dăm şansa
la viaţă pruncilor care ar fi putut să se nască, căci
pentru aceasta a lăsat Dumnezeu relaţia binecuvīntată īntre
femeie şi bărbat. Şi atunci cīnd spunem că vrem să ne
căsătorim pentru a prelungi spiţa neamului omenesc şi anume
de asta nu ne călugărim, atunci să urmăm acestui gīnd
şi nicidecum altfel.
Iulius Evola, un
eseist italian, observă un lucru īn cartea sa Metafizica sexului:
toţi spun că zămislirea este pentru a prelungi neamul omenesc,
dar cīt de mare este spaima tinerei fete sau femei de a rămīne
gravidă. Deci, altul este scopul satisfacerea poftei trupeşti
celei mai joase. Şi anume astfel ajungem să īnjosim femeia - cīnd ea
devine un instrument al satisfacerii acestei pofte.
Aici suntem puşi
īn faţa celui mai aprig misoginism, nu īn cazul ascezei şi al
călugăriei. Să luăm relaţia trupească dintre un
bărbat şi o femeie, dintre doi tineri. Adeseori toată dragostea
lor se risipeşte degrabă. Şi unul şi altul se īndreaptă
către alt partener şi aşa la nesfīrşit. Ce a iubit el sau
ea la omul respectiv? Atunci cīnd urmează plīnsete, disperare, sinucideri,
suferinţe, despre care vorbim, despre care se cīntă īn cīntecele
pentru tineri, se scriu poiezii, se fac picturi, piese de teatru, unde dispare
acea dragoste?
Acest fapt este
ridicat la nivel de mare dramă a umanităţii. Să vedem ce se
află īn spatele acestei drame? Cu adevărat iubirea unei persoane
faţă de alta? Sau aspiraţiile şi tendinţa către
satisfacerea necesităţilor trupeşti? Vedem că nici
căsătoria nu numai că nu ne scuteşte de suferinţa pe
care le avem īn afara ei, ci uneori o poate agrava. Totuşi, această
suferinţă doar īn căsătorie poate fi evitată, īn afara
ei nicicum. Nu trebuie să uităm că scopul , frumuseţea
şi rostul ei constă īn a da naştere unor noi făpturi,
oameni pe care atīt tatăl, cīt şi mama trebuie să-i educe,
să-i crească. Şi atunci, iubirea este factorul principal, piatra
de temelie pe care se zideşte familia. Evident, atunci această
suferinţă este omisă. Timpul pe care cei
căsătoriţi şi-l acordă unii altora are şi el o
īnsemnătate foarte mare. Tot apostolul Pavel spune: cei
căsătoriţi să nu se despartă pentru mult timp unii de
alţii, pentru a nu da prilej de suferinţă, prilej de desfrīnare.
Dar haideţi
să ne uităm treaz la lucruri. Da, este bine pīnă la un punct,
dar nu īntotdeauna sīntem tineri, nu īntotdeauna sīntem
sănătoşi. De ce să nu presupunem īntīmplarea tristă īn
care nevasta sau soţul nimereşte īntr-un accident şi
jumătate de an trebuie să stea la pat. Anume īn această
situaţie, dacă soţii trăiesc īntr-un regim tumultos al
relaţiilor trupeşti, vor apărea certurile. De ce să
uităm că există boli atīt femeieşti, cīt şi
bărbăteşti, care pot interveni pe neaşteptate fie impotenţa
la bărbaţi sau cancer sau oricare altă boală la femei. De
ce aceşti oameni ar trebui să se despartă? De ce trebuie să
aducă atunci īn viaţa lor pe altcineva mai tīnăr, mai
sănătos, de ce trebuie să sufere copiii de pe urma acestei
triste īntīmplări, de care nimeni nu este protejat?
Iată de ce avem
nevoie să īndreptăm sentimentele şi relaţiile noastre īn
sfera care este eternă, veşnică, unde iubirea este
nestrīmtorată de factorii exteriori, unde nimic nu o poate strīmtora
şi schimba nici bătrīneţea, nici boala, nici despărţirea.
Despre aceasta ne īnvaţă Hristos īn Biserica Ortodoxă.
Atunci cīnd
renunţăm la plăcerile şi īmbrăţişările
trupeşti noi nu facem un sacrificiu. Noi de fapt obţinem īn schimb o
plăcere şi mai mare pe care o primim īn scurtă vreme după
īndreptarea noastră. Desigur nu atīt de scurtă ca īn yoga sau alte
curente disciplinare (zīmbeşte).
Īntīlnirea cu
Dumnezeu poate fi bruscă şi spontană. Despre aceasta avem pilde
şi īn Pateric. Un frate căzuse şi vine la părinte, la
stareţ, şi-i spune: avva am căzut, dă-mi trei ani ca
să mă pocăiesc. El zice: e mult, fiule. Atunci cīt unul? E
mult, fiule. Patruzeci de zile? E mult, fiule. Dacă te
pocăieşti cu adevărat, Dumnezeu īn trei zile poate ierta
păcatul tău.
Deci, să nu-L
uităm pe acest Dumnezeu al nostru care ştie să ierte
neputinţele noastre īntr-un timp atīt de scurt, să ne scutească
de urmările faptelor noastre urīte. Căci El a zis: Cel care-şi
va lua crucea şi-mi va urma mie, va căpăta răsplata nu
numai īn viaţa de dincolo ci o va simţi şi aici pe pămīnt.
Aici pe pămīnt răsplata constă anume īn echilibrul sufletesc,
liniştea, pacea şi iubirea, pe care doar Dumnezeu, Cel care este
iubirea īnsăşi, o poate da, nu numai nouă, ci şi
apropiaţilor, semenilor noştri, pe care-i iubim.
Căci spune
proorocul multe poate rugăciunea dreptului īnaintea Domnului. Deci,
īndreptīndu-ne noi īnşine viaţa vom avea trecere şi
īndrăzneală la Dumnezeu să cerem pace, dragoste şi iubire,
nu doar pentru cei pe care-i iubim, ci chiar şi pentru duşmanii
noştri, după cum avem poruncă. Şi astfel să contribuim
la restabilirea armoniei şi a dragostei pe care a avut-o şi a
pierdut-o Adam.