BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

IEROMONAH SAVATIE BASTOVOI

De ce suferim din dragoste?

Interviu cu monahul Savatie (Baştovoi) realizat de Alina Grigoraşcenco

īn cadrul emisiunii “Miracol şi credinţ㔠la radio “Antena C”

- Dragostea e un sentiment pe care īl trăieşte orice tīnăr. Dar de multe ori acest sentiment provoacă suferinţe. Cum să ne protejăm de rănile săgeţilor lui Cupidon?

- Dragostea nu numai că este un sentiment pe care-l trăieşte orice om, ci am putea spune că ea este īnsăşi viaţa şi scopul vieţii. Depinde īn ce fel īnţelegem noi dragostea. Pentru că există mai multe definiţii ale acestui sentiment. Fiecare popor, cultură, au definit-o din punctul lor de vedere. Īn īnţelesul obişnuit, deja consacrat, dregostea este relaţia dintre bărbat şi femeie, care de cele mai multe ori se limitează la una trupească. Aici am putea opune o atitudine pe care o numim moralistă, adică dragostea la nivel de suflet, spiritual㠖 platonică şi dragostea afrodisiacă, adică trupească.

Orientalii au o carte despre dragoste care se numeşte “Kama-sutra”. Această carte cuprinde şi descrie poziţii ale corpului prin care se poate obţine maximum de plăcere trupească, denumită orgasm īn psihanaliză, psihiatrie şi īn limbajul uzual. Acestei cărţi noi, creştinii, īi opunem altă carte a dragostei – Evanghelia. Dumnezeu īnsuşi este dragoste – spune apostolul şi evanghelistul Ioan. Dumnezeu este iubire.

De ce dar apare această suferinţă dincolo de plăcerea, bucuria īntīlnirii dintre bărbat şi femeie, care prin unirea lor se fac un trup, după cuvīntul lui Dumnezeu. Īnsuşi Dumnezeu a sădit īn trupurile noastre această pornire a unora către alţii – bărbatul către femeie şi femeia către bărbat. Care este o tendinţă şi o atracţie firească.

Dar de multe ori această lege a firii este īncălcată prin homosexualitate la bărbaţi sau lesbianism la femei. Adresīndu-se romanilor, apostolul Pavel le spune că au schimbat pe Dumnezeul Cel nestricăcios şi s-au īnchinat făpturii stricăcioase. Ce īnseamnă asta?

Avem această situaţie atunci cīnd omul, uitīnd pe Dumnezeu, īşi face din persoana iubită idol – un īnlocuitor al lui Dumnezeu. Atunci cīnd toate aspiraţiile, toate ideile sale despre bine şi frumos, el le investeşte īn această persoană iubită şi mai tīrziu nici nu le poate vedea altfel decīt prin această persoană.

Lucrurile sunt bune şi frumoase atīta vreme cīt relaţia lor este reciprocă. Dar īn momentul despărţirii omul suportă un mare şoc. Viaţa lui se goleşte de ceea ce a avut el mai important. Pentru că aici are loc un transfer de personalitate. Eul se deplasează şi devine tu, tu devine eu. De altfel, cum spune şi apostolul Pavel: “căci odată căsătoriţi trupurile voastre nu vă mai aparţin, ci trupul bărbatului este al femeii şi trupul femeii este al bărbatului”. Pentru a evita această suferinţă firească şi după cum vedem, uşor de explicat, atitudinea noastră trebuie să fie foarte corectă, īnlăturīnd excesele. Deoarece orice exces presupune necunoscutul. Orice exces este un risc...

Spre deosebire de această atitudine a romanticilor, pe care o găsim şi la Shopenhauier, la Nietzshe, la mulţi alţi filozofi – de diminuare a rolului şi a īnsemnătăţii femeii (ei īnşişi fiind, īn acelaşi timp, nişte desfrīnaţi), īn ortodoxie nu există această atitudine faţă de femeie, chiar dacă există călugărie.

Misoginismul, dispreţul faţă de femei, este un păcat care strigă la cer . Atunci cīnd diminuăm sau īnjosim făptura lui Dumnezeu, zidirea mīinilor Lui, pe motiv că este femeie, noi ne ridicăm īmpotriva a Īnsăşi Făcătorului şi prin aceasta arătăm că Dumnezeu a comis o eroare şi a creat o făptură imperfectă.

Femeia nu este mai puţin perfectă decīt bărbatul. Noi īnvăţăm doar atīt – că femeia are o voinţă mai slabă decīt bărbatul. Īn Noul Testament Mīntuitorul Hristos o recuperează pe Eva cea căzută, prin care a pătruns păcatul īn lume şi o ridică la demnitatea care o poate īntrece pe cea a bărbatului.

Uitaţi-vă cine este primul om care-l ītīmpină pe Hristos după īnviere – este chiar Maria Magdalena, desfrīnata despre care aflăm din Evanghelie. Ea este primul om care vede cea mai mare minune din istoria Universului – mininea īnvierii lui Hristos, prin care tot neamul omenesc a īnviat şi a fost restabilit.

Spre deosebire de acest fel de a vedea şi a īnţelege femeia, există asceza, monahismul oriental – cel budist sau krişnait, care cultivă iarăşi o atitudine dispreţuitoare faţă de femeie şi faţă de actul trupesc.

Repetăm că īn ortodoxie, chiar dacă se presupune asceza şi se recomandă, deoarece īnsuşi apostolul Pavel, atunci cīnd dă sfaturi celor căsătoriţi, spune “fraţilor, iată vremea s-a scurtat, cei căsătoriţi să fie ca şi cei necăsătoriţi”, aceasta nu se face din desgustul faţă de femeie. Īn canoanele apostolice şi la Vasile cel Mare se prevede caterisirea preoţilor care se īngreţoşează de femeile lor pe motiv de falsă evlavie, “căci Dumnezeu a făcut femeie şi bărbat” se spune acolo.

Uitaţi-vă o atitudine corectă şi umană, dacă vreţi, spre deosebire de alte moduri de asceză care au fost şi la grecii antici – şi Aristotel a fost un timp ascet… Deci iată un mod de a evita suferinţa – prin asceză. Dar el nu este īntotdeauna pe măsura şi īn puterea tuturor. Īnsuşi Hristos cīnd a fost īntrebat a spus – cel care poate īncăpea, să īncapă.

Aşadar, cum poate să aibă suferinţă īn trup, după ce se află īntr-o relaţie binecuvīntată de Dumnezeu, prin taina cununiei de către Biserică, deci este īn afara desfrīnării, īn afara păcatului despre care Biserica īnvaţă că el singur este cauza suferinţelor noastre. De unde dar această suferinţă īn trupurile celor căsătoriţi?

Răspunsul e simplu. Atunci cīnd lumea se căsătoreşte, nu ştie ce jug īşi ia. De aceea, cīnd alegem căsătoria noi de fapt ne luăm o povară mult mai grea decīt călugăria, dacă ar fi să ţinem cont de poruncile evanghelice şi dacă ar fi să nu ne abatem de la scopul nostru – singurul scop al creştinului şi al oricărui om – cel al mīntuirii şi al īntīlnirii cu Dumnezeu. Cīnd Apostolul spune: “cei căsătoriţi să fie ca şi cei necăsătoriţi”, la asta se referă.

Īn primul rīnd, anul bisericesc are foarte multe zile oprite [relaţiilor intime] – posturi, sărbători. Ar fi mai mult de 200 de zile pe an. Īn afară de aceasta se interzic relaţiile īn perioada alăptării, īncepīnd de la momentul zămislirii. Din clipa īn care femeia a aflat că este īnsărcinată, relaţiile sīnt oprite. Pīnă după īncheierea perioadei de alăptare.

Foarte mulţi dintre oamenii sau tinerii care, deşi umblă la biserică, se vor ortodocşi, totuşi, nu īndeplinesc această restricţie, deloc neīnsemnată, a Bisericii. Īn afară de aceasta, este evident că orice metodă de contracepţie este exclusă şi condamnat㠖 avem exemplul lui Onan, cel care luīnd de nevastă pe văduva fratelui său, şi-a aruncat sămīnţa pe pămīnt, pentru a evita zămislirea şi a fost omorīt de Dumnezeu. Acest păcat este aspru condamnat. Nu mai vorbim de alt păcat care este avortul, sau spirala, care este şi ea un avort... mai timpuriu, aşa o prezintă şi medicii, fiindcă spirala distruge ovulul deja fecundat, atunci cīnd zămislirea a avut loc şi se elimină practic un embrion, pur şi simplu mai mic decīt cel de 2 sau 3 luni, eliminat prin operaţie chirurgicală.

Trebuie să ne īnspăimīnte această situaţie, cīnd femeia se face stăpīnă a corpului său, īn sens rău. Īn situaţia cīnd Dumnezeu ne spune că tu īnsuţi nu poţi face un fir de păr alb sau negru, să ne dăm seama cīt de mare este păcatul cīnd noi singuri ne distrugem trupurile noastre şi a altora, nu dăm şansa la viaţă pruncilor care ar fi putut să se nască, căci pentru aceasta a lăsat Dumnezeu relaţia binecuvīntată īntre femeie şi bărbat. Şi atunci cīnd spunem că vrem să ne căsătorim pentru a prelungi spiţa neamului omenesc şi anume de asta nu ne călugărim, atunci să urmăm acestui gīnd şi nicidecum altfel.

Iulius Evola, un eseist italian, observă un lucru īn cartea sa “Metafizica sexului”: toţi spun că zămislirea este pentru a prelungi neamul omenesc, dar cīt de mare este spaima tinerei fete sau femei de a rămīne gravidă”. Deci, altul este scopul – satisfacerea poftei trupeşti celei mai joase. Şi anume astfel ajungem să īnjosim femeia - cīnd ea devine un instrument al satisfacerii acestei pofte.

Aici suntem puşi īn faţa celui mai aprig misoginism, nu īn cazul ascezei şi al călugăriei. Să luăm relaţia trupească dintre un bărbat şi o femeie, dintre doi tineri. Adeseori toată dragostea lor se risipeşte degrabă. Şi unul şi altul se īndreaptă către alt partener şi aşa la nesfīrşit. Ce a iubit el sau ea la omul respectiv? Atunci cīnd urmează plīnsete, disperare, sinucideri, suferinţe, despre care vorbim, despre care se cīntă īn cīntecele pentru tineri, se scriu poiezii, se fac picturi, piese de teatru, unde dispare acea dragoste?

Acest fapt este ridicat la nivel de mare dramă a umanităţii. Să vedem ce se află īn spatele acestei drame? Cu adevărat iubirea unei persoane faţă de alta? Sau aspiraţiile şi tendinţa către satisfacerea necesităţilor trupeşti? Vedem că nici căsătoria nu numai că nu ne scuteşte de suferinţa pe care le avem īn afara ei, ci uneori o poate agrava. Totuşi, această suferinţă doar īn căsătorie poate fi evitată, īn afara ei nicicum. Nu trebuie să uităm că scopul , frumuseţea şi rostul ei constă īn a da naştere unor noi făpturi, oameni pe care atīt tatăl, cīt şi mama trebuie să-i educe, să-i crească. Şi atunci, iubirea este factorul principal, piatra de temelie pe care se zideşte familia. Evident, atunci această suferinţă este omisă. Timpul pe care cei căsătoriţi şi-l acordă unii altora are şi el o īnsemnătate foarte mare. Tot apostolul Pavel spune: cei căsătoriţi să nu se despartă pentru mult timp unii de alţii, pentru a nu da prilej de suferinţă, prilej de desfrīnare.

Dar haideţi să ne uităm treaz la lucruri. Da, este bine pīnă la un punct, dar nu īntotdeauna sīntem tineri, nu īntotdeauna sīntem sănătoşi. De ce să nu presupunem īntīmplarea tristă īn care nevasta sau soţul nimereşte īntr-un accident şi jumătate de an trebuie să stea la pat. Anume īn această situaţie, dacă soţii trăiesc īntr-un regim tumultos al relaţiilor trupeşti, vor apărea certurile. De ce să uităm că există boli atīt femeieşti, cīt şi bărbăteşti, care pot interveni pe neaşteptate – fie impotenţa la bărbaţi sau cancer sau oricare altă boală la femei. De ce aceşti oameni ar trebui să se despartă? De ce trebuie să aducă atunci īn viaţa lor pe altcineva mai tīnăr, mai sănătos, de ce trebuie să sufere copiii de pe urma acestei triste īntīmplări, de care nimeni nu este protejat?

Iată de ce avem nevoie să īndreptăm sentimentele şi relaţiile noastre īn sfera care este eternă, veşnică, unde iubirea este nestrīmtorată de factorii exteriori, unde nimic nu o poate strīmtora şi schimba – nici bătrīneţea, nici boala, nici despărţirea. Despre aceasta ne īnvaţă Hristos īn Biserica Ortodoxă.

Atunci cīnd renunţăm la plăcerile şi īmbrăţişările trupeşti noi nu facem un sacrificiu. Noi de fapt obţinem īn schimb o plăcere şi mai mare – pe care o primim īn scurtă vreme după īndreptarea noastră. Desigur nu atīt de scurtă ca īn yoga sau alte curente disciplinare (zīmbeşte).

Īntīlnirea cu Dumnezeu poate fi bruscă şi spontană. Despre aceasta avem pilde şi īn Pateric. Un frate căzuse şi vine la părinte, la stareţ, şi-i spune: avva am căzut, dă-mi trei ani ca să mă pocăiesc. El zice: e mult, fiule. “Atunci cīt – unul?” “E mult, fiule”. “Patruzeci de zile?” “E mult, fiule. Dacă te pocăieşti cu adevărat, Dumnezeu īn trei zile poate ierta păcatul tău”.

Deci, să nu-L uităm pe acest Dumnezeu al nostru care ştie să ierte neputinţele noastre īntr-un timp atīt de scurt, să ne scutească de urmările faptelor noastre urīte. Căci El a zis: Cel care-şi va lua crucea şi-mi va urma mie, va căpăta răsplata nu numai īn viaţa de dincolo ci o va simţi şi aici pe pămīnt. Aici pe pămīnt răsplata constă anume īn echilibrul sufletesc, liniştea, pacea şi iubirea, pe care doar Dumnezeu, Cel care este iubirea īnsăşi, o poate da, nu numai nouă, ci şi apropiaţilor, semenilor noştri, pe care-i iubim.

Căci spune proorocul – multe poate rugăciunea dreptului īnaintea Domnului. Deci, īndreptīndu-ne noi īnşine viaţa vom avea trecere şi īndrăzneală la Dumnezeu să cerem pace, dragoste şi iubire, nu doar pentru cei pe care-i iubim, ci chiar şi pentru duşmanii noştri, după cum avem poruncă. Şi astfel să contribuim la restabilirea armoniei şi a dragostei pe care a avut-o şi a pierdut-o Adam.