Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
De ce se sting luminile în discoteci?
Fiecare epocă
a însemnat o luptă împotriva a ceva. Renaşterea a luptat pentru
restaurarea omului, epoca modernă pentru instaurarea democraţiei
ş. a. m. d. Dar cea mai interesantă este lupta care se duce
astăzi. Ultima luptă a omenirii, poate pare ciudat, este lupta cu
ruşinea.
Teoria lui Freud
despre complexe, pe care acesta a lansat-o în secolul trecut, a umplut imediat
minţile tuturor, de multe ori fără ştirea şi
fără voia lor. Nu ştiu în ce măsură a reuşit
Freud să ne vindece de aceste complexe, cert este că el a reuşit
să creeze un complex nou cu care a infectat secolul XX - complexul
Freud.
În ce constă
acest complex al lui Freud? El constă în căutarea şi
găsirea obsedantă a unor pricini eliberatoare, cum ar veni, a unor
complexe. Freud n-a făcut decât să preia nevinovata constatare a lui
Budha: Viaţa este suferinţă, pentru orice suferinţă
există o cauză. Însă Freud merge mai departe, el
anexează şi cauzele acestei suferinţe.
Cauzele
suferinţei lui Freud sunt puţin neobişnuite, cu toate acestea
ele au reuşit, în foarte scurt timp, să devină nişte cauze
comune. Una din ele este dorinţa băiatului de a se culca cu propria
mamă şi a fetei cu tatăl (?) - complexul lui Oedip, iar
cealaltă e ruşinea care provine din sentimentul de inferioritate pe
care îl avem din cauza unor nereuşite anterioare.
Obsesia
reuşitei în viaţă pare să fi găsit în vremea
noastră o rezolvare atât de simplă: perseverează, impune-te! Cum
vrei să te respecte alţii, dacă tu însuţi nu te
respecţi? Învinge-ţi timiditatea, cauza tuturor nereuşitelor.
Psihologii moderni
oferă o mulţime de metode de a scăpa de timiditate, aceasta a
devenit o preocupare centrală a pedagogiei şcolare şi a
familiilor tinere. Totul pentru a cultiva personalitatea copilului, pentru a
scăpa de frustrarea comunistă!
Însă a ucide
în tine sentimentul ruşinii încă nu înseamnă că tu
însuţi nu vei mai săvârşi fapte de ruşine. Penibilul
rezultă tocmai din seninătatea cu care cineva face lucruri jenante,
convins că face ceva bun. Dimpotrivă, noi avem nevoie de sentimentul
ruşinii pentru a evita să ne facem de râs în faţa
celorlalţi. Ruşinea este chezăşia demnităţii
noastre.
Este curios cum
tânărul “sociabil”, care înainte de a se prezenta trebuie să
spună o glumă de care râde singur, a înlocuit idealul nobilului
tăcut şi sobru. Aceşti bufoni ai vremurilor noastre, tinerii
descurcăreţi, care vând ţigări la bucată sau fac vreo
altă afacere micuţă, fascinează în mod curios pe înghiţitorii
de seriale ieftine. Ce simpatici sunt ei când nu-şi pot aminti cine a
scris Faust sau spun că Einstein a scris Sonata lunii!
Şi ştiţi ce-i face atât de atrăgători? Faptul că
nu se ruşinează deloc când li se spune că sunt proşti.
Eu nu încerc
să înlocuiesc acest ideal cu cel creştin, pentru că vreau
să fiu citit până la capăt. Dar aş propune să ne
întoarcem la grecii antici, care trezesc de obicei multă admiraţie
chiar şi la cei care nu ştiu nimic despre ei.
Să luăm
cea mai bună variantă a bărbatului timpurilor noastre:
tânăr, cu bani, conduce o afacere personală, unul din cei doi care se
întâlnesc în lift în reclamele la crema de ghete şi se uită cu
invidie la pantofii celuilalt. Unul din cei care, respectând recomandările
psihologului său, începe întotdeauna primul vorba. Acum să vi-l închipuiţi
pe acest bărbat al vremurilor noastre nimerit în grădina lui
Pitagora, unde începătorii tac în primii trei ani. Se înţelege
că bărbatul nostru, la prima încercare de a se “pune în
evidenţă”, a fost alungat de pitagoreici ca un bădăran.
Să-l ducem,
dar, pe acest bărbat la taoişti, poate că acolo îl vor primi.
Dar iată că Lao Zi nici măcar nu-şi ridică ochii spre
vorbăria noului venit, el ştie că tăcând poţi spune
toate.
L-am dus pe
urmă la Confucius, dar şi acesta, văzând cât preţ pune
acest străin pe luciul pantofilor săi, îi spune: “Înţelept este
cel care, fiind îmbrăcat în zdrenţe, poate să stea în adunarea
celor îmbrăcaţi în haine scumpe, fără să se
ruşineze”. 1
N-am să
continui această călătorie, dar vă asigur că
bărbatul nostru nu va fi primit în nici una din tradiţiile popoarelor
lumii. Acest ideal este un produs al secolului nostru, care la noi a ajuns abia
de zece ani. Un produs al unui continent lipsit de tradiţie, lipsit de
religie şi de cultură, continentul hamburgerelor.
Reclamele pe care
le vedem pe stradă, în ziare şi la televizor, toate te îndeamnă
să fii primul, să fii cel mai bun. Sigur că îndată apare
întrebarea: cum să fie toţi “primul”? În tradiţiile tuturor
popoarelor pentru a deveni “primul” e nevoie de multă osteneală,
trebuie să te umpli de virtuţi. Acum însă e mult mai simplu.
Vrei să fii primul? Nici o problemă, cumpără bateriile Duracell
şi fumează Kent, dar dacă nu-ţi ajung banii, cel
puţin uită-te la una din emisiunile Pro TV, toate îţi vor spune
că eşti primul!
Nouă,
românilor, această psihologie ne este foarte bine cunoscută de la
ţigăncile din stradă. Numai acestea, pentru a te capta, încep
să-ţi “ghicească” tot felul de blonde care se ţin de tine,
că ai mulţi duşmani şi că o să-ţi vină
nişte bani din străinătate. Numai că dacă refuzi
să le dai bani, rămâi aceeaşi “cioară borâtă” care ai
fost mai înainte.
Toate aceste laude
ale timpului nostru noi le primim numai dacă cumpărăm produsul
reclamat, altminteri, rămânem aceeaşi români nespălaţi care
am fost până la instalarea Pro TV-ului. Sigur că este o traumă
psihologică foarte puternică.
Eşti gras? Bea
Fanta şi toate fetele vor fi în cap după tine! Eşti
pipernicit şi colegii de clasă îţi dau şuturi în fund când
te văd? Nu-i nimic, dă-te cu after shave Gillete “pentru
bărbaţi puternici”! Eşti o fire enervantă şi de aceea
nu ai nici un prieten? Încearcă “sensul adevăratei prietenii”
cumpărând un pachet de Royale!
Acum, vă
propun să înţelegem de unde această luptă cu “timiditatea”
şi cu reziduurile comuniste în noile programe şcolare şi în tot
ce vedem şi auzim. Cum alt fel s-ar fi putut vinde unei femei normale din
România cizmele acelea lungi, care nouă ne aduc aminte de pescarii din
deltă, scumpe cât o vacă? Sau cum s-ar fi vândut nişte
hamburgeri de plastilină la preţul pe care poţi să-ţi
cumperi un pui, dacă nu s-ar fi afişat mai înainte panouri pe
stradă cu portretul unei tinere femei sub care scrie: “Eu să
spăl şi să calc”? “Eu să mă mulţumesc cu
puţin?” “Eu să fiu devreme acasă?”
Societatea de azi
creşte o generaţie de cumpărători: cumpărători de
haine, cumpărători de computere, cumpărători de
cărţi, cumpărători de contraceptive. E nevoie de multă
atenţie pentru a nu ne transforma într-un robot comercial, care
cumpără fără discreţie lucruri de care nu are nevoie.
Dar mai ales să fim atenţi să nu plătim pentru aceste
lucruri de nimic cu propriile noastre virtuţi, cu propria, adevărata
noastră demnitate.
Pentru a-şi
vinde marfa, casele de modă şi cosmetică au lansat complexul
fetei fără prieten. Vârsta de la care o copilă trebuie
să simtă acest complex scade în raport cu setea de bani a
producătorilor, aşa încât, fără exagerare, îl poţi
găsi şi la fetiţele de grădiniţă, deşi, spun
unii, într-o formă nevinovată. Aceste mărfuri s-ar fi vândut în
proporţie mică, mă refer în special la lenjeria intimă,
ciorapi, bluziţe, fustiţe, fiind, clar, nişte unelte de
specialitate, însă, odată cu lansarea acestui complex al fetei
fără prieten, ele se vând bine şi în rândurile copilelor
care încă mai au de susţinut examenul de capacitate.
Deoarece, la
această vârstă, e normal ca fetele să nu dispună de atâta
bănet (deşi unele, ce-i drept, îi dobândesc singure, folosind cu
îndemânare uneltele pomenite mai sus), s-a inventat un complex şi pentru
părinţii care sar cu banul, complexul părinţilor
încuiaţi la minte. De obicei, aceştia sunt nişte
părinţi răi, care nu-şi lasă propriii copii
să-şi trăiască viaţa.
Dar cel mai
interesant este când vânzătorii de mărfuri stranii ţin predici
religioase. Aceste predici ajung la inima tuturor tinerilor mai degrabă
decât cele ale Apostolului Pavel: “Dumnezeu ne-a creat atât de minunaţi,
El ne-a făcut bărbat şi femeie şi a sădit în noi
atracţia unii către alţii. El ne-a poruncit să ne iubim -
Dumnezeu Însuşi este Dragoste! Iubiţi-vă, dar, cât sunteţi
tineri, cumpărând prezervativele cutare şi contraceptivele cutare.
Şi, ca dragostea voastră să nu se stingă niciodată,
cumpără-i iubitei tale această trusă de machiaj. Începe
chiar acum, tinereţea nu ţine veşnic...”
De fapt, lucrurile
stau puţin altfel, firea ne-o spune. Deşi pofta a biruit şi a
luat locul minţii, totuşi ne dăm seama că nu-i chiar bine
ceea ce facem. Alt fel, de unde panica studentei căreia i s-a spus, pe
neprins de veste, că i-au venit părinţii şi sunt pe coridor,
iar în patul ei nestrâns mai este cineva? Dar şi mai expresivă este
ruşinea de a se întâlni fata cu părinţii băiatului şi
invers. Dacă nu-i nimic rău în ceea ce faceţi, de ce vă
ruşinaţi? Când a fost să se săvârşească păcatul,
pofta a alungat ruşinea, iar când vine timpul să mărturisim,
ruşinea se îmbăţoşează.
Poetul Esop, care
nu reprezintă tradiţia Biblică, are o fabulă
extraordinară despre ruşine: Zeus, când făcu oamenii, rândui
în fiecare felurite înclinaţii, dar uită să le dăruie
tocmai Ruşinea. Şi nemaiavând pe unde să o aşeze, îi
porunci să intre prin dos. Ruşinea se supără şi se
împotrivi. Dar Zeus îşi susţinu cu tărie porunca şi
Ruşinea zise: “Intru prin dos dacă n-o să intre şi Eros
prin acelaşi loc; dacă va intra el, eu voi ieşi”. Din
această privinţă, toţi desfrânaţii sunt
neruşinaţi (“Zeus şi Ruşinea”).
Intenţionat am
pomenit, şi acum şi mai sus, tradiţiile altor popoare şi
credinţe, pentru a nu mă face un apologet nesuferit al
creştinismului. Virtuţile umane au fost şi rămân
aceleaşi în toate timpurile şi la toate popoarele, ele sunt: modestia,
blândeţea, înţelepciunea, dragostea, care niciodată nu
cade. I Corinteni 13, 8
Ceea ce ne
călăuzeşte spre virtute, ca un fir al Ariadnei, este sentimentul
ruşinii, care, după părerea Sf. Părinţi este glasul
Duhului Sfânt din noi. Ruşinea nu este prezentă la copii, atâta timp
cât aceştia se află în starea de inocenţă fericită,
care este dincolo de virtute. Ea apare însă odată cu primele
mişcări spre păcat, când copilul află ce este binele şi
răul.
Fetiţa care
până mai ieri îţi sărea în braţe când te vedea, după
ce a văzut un film cu triunghi roşu, roşeşte şi devine
foarte tăcută. Această ruşine este ceea ce o opreşte
să ajungă la păcat, odată cu vârsta, numai dacă nu se
va potrivi emisiunilor care o îndeamnă să-şi “învingă”
timiditatea. Această ruşine ar fi salvat-o şi de alte
situaţii jenante şi, de ce nu, tragice, redând-o
nevătămată viitoarei sale familii, copiilor şi
soţului. Ruşinea femeii opreşte ruşinea, spunea unul
din Părinţii pustiei.
Ruşinea este
starea tuturor oamenilor de după cădere. Atunci când noi ne
împotrivim ruşinii, pentru a săvârşi păcatul, noi ne
împotrivim glasului lui Dumnezeu care umblă în răcoarea serii
şi strigă: Adame, unde eşti? Facere 3, 9
Noi toţi am
moştenit această fire, şi cei care cred în Dumnezeu şi cei
care nu cred. Dacă vreţi, aceasta este o dovadă că Dumnezeu
există, că Biblia este adevărată. Urmăriţi
aceasta pe tinerii care vin din provincie la studii în oraşe.
Minunaţi-vă de timiditatea lor de care râd prezentatorii de la Pro
TV. Minunaţi-vă de roşeaţa din obraji atunci când îşi
cumpără un pachet de ţigări într-un bar aglomerat.
Minunaţi-vă de modestia cu care stau pe tuşă în discotecile
barbare, aşteptând să vină un blues ca să-şi invite la
dans fata de care s-au îndrăgostit.
V-aţi întrebat
vreodată de ce se sting luminile în discoteci şi de ce aceşti
tineri se ruşinează să danseze? V-aţi întrebat de ce
adolescentele se închid în cameră şi se învaţă una pe alta
acele mişcări nefireşti? V-aţi întrebat de ce studentele
din anul I nu se dau scoase din cameră atunci când îşi vopsesc pentru
prima oară părul sau îşi schimbă freza? Poate pentru
că sunt încă nişte biete copile, care n-ar fi făcut asta
niciodată, dacă nu ar fi cerut-o timpul.
Tânărul
trăieşte numaidecât acest conflict: pe de o parte, toţi îi spun
că aceasta este bine, pe de alta, el simte o puternică împotrivire în
adâncul fiinţei sale, pe care nu o poate explica. Glasul lăuntric îi
spune că e o neghiobie ca o mulţime de oameni să se adune într-o
hală mare şi să se mişte unul în faţa altuia, pe de
altă parte, asta-i provoacă plăcere. Atunci, pentru a le
împăca pe amândouă, se sting luminile în discoteci, iar cei
începători cu totul se ameţesc cu vin ca să alunge senzaţia
penibilă. Rămâne doar plăcerea aceea înfricoşătoare,
goală.
Începătorii,
săvârşesc păcatul cu lumina stinsă. Ei nu numai că se
ruşinează unul de altul, dar, fără
să-nţeleagă, se ruşinează de blândeţea
omniprezentă a Ziditorului. Obiceiul de a stinge lumina ni se trage de la
Adam, acesta, îndată după săvârşirea păcatului, a
fugit să se ascundă la umbra unei tufe din Grădina Raiului. De
atunci noi repetăm gestul bietului Adam.
Noaptea se
săvârşesc furturile, violurile, e vremea prielnică pentru
păcat. Tot noaptea a ieşit şi Iuda de la Cina cea de Taină
ca să-L vândă pe Iisus, după cum ne descrie Evanghelsitul Ioan: Deci,
după ce a luat acela bucăţica de pâne, a ieşit numaidecât. Şi
era noapte. Ioan 13, 30 Iuda, mergând să-l vândă pe Iisus, ţinea
în mână bucăţica de pâine pe care Acesta i-o întinse la
masă. Ca să înţelegem frumuseţea acestui gest, trebuie
să ştim că în tradiţia iudaică gazda întindea prima
bucăţică oaspetelui celui mai iubit. Asta a vrut să arate
şi Hristos când i-a întins bucăţica lui Iuda, cu atât mai mult
că aceasta nu era o pâine simplă, ci pâinea euharistică,
adică însuşi Sfântul Trup al lui Hristos care S-a jertfit pentru
toţi, inclusiv şi pentru Iuda. Insistând asupra acestui amănunt,
Sf. Ioan ne atrage atenţia asupra gradului mare de neruşinare a lui
Iuda, la care a ajuns din cauza patimei.
Lupta cu
ruşinea este lupta cu noi înşine. Să nu ne închipuim că
dacă rămânem fără un picior sau fără ochi ne
numim handicapaţi, iar dacă lăsăm să ni se
distrugă unul din sentimentele de bază ale fiinţei noastre ne vom
numi atlanţi. Tot handicapaţi ne vom numi, dar nişte
handicapaţi monstruoşi, de care nu va mai vrea nimeni să
îngrijească.
Este
înfiorător că această luptă cu ruşinea le
reuşeşte celor care o poartă. Dacă-mi îngăduiţi
să mă exprim mai exact, celui care o poartă. Să
ştiţi că este cu putinţă să învingem ruşinea
şi odată cu ea orice urmă a chipului lui Dumnezeu care este în
noi. E nevoie, ce-i drept, de ceva efort, dar nu e imposibil. Noi avem puterea
şi libertatea de a ne transforma în nişte monştri care îşi
sfârtecă cu răceală propriii copii în numele unei absurde
izbăviri de complexe.
Pentru cei care au
căpătat obiceiul de a lupta cu ruşinea, există totuşi
o posibilitate de a şi-l satisface. Luptaţi cu ruşinea pe care o
simţim atunci când nu reuşim să părem ceea ce am fi vrut în
faţa celorlalţi, aceasta este o ruşine păcătoasă,
izvorâtă din mândrie. Luptaţi cu ruşinea care ne vine atunci
când trebuie să mergem la duhovnic să ne mărturisim
păcatele de care nu ne-am ruşinat când le făceam. Luptaţi
cu ruşinea veninoasă care ne sufocă atunci când trebuie să
spunem celuilalt: “iartă-mă, n-am avut dreptate”.
În rest,
lăsaţi ruşinea să vă şoptească cele ce
aveţi să faceţi, şi aşa veţi scăpa de
ruşine.
În ce priveşte
complexele, acestea sunt faptele şi gândurile tainice care ne cresc pe
faţă şi pe ochi, oricât nu ne-am lupta cu ele. Cum vrei să
n-ai complexe dacă te masturbezi, te aprinzi de poftă când
vorbeşti cu o fată, eşti zgârcit şi vrei să pari mai
mare decât eşti? Lasă-te de acestea şi vei scăpa de
complexe. Fă faptele luminii, că Lumina a venit în lume, dar
oamenii au iubit întunericul mai mult decât Lumina, pentru că faptele lor
erau rele. Că oricine face fapte rele urăşte Lumina şi nu
vine la Lumină, pentru ca faptele lui să nu se vadă. Dar cel
care lucrează adevărul vine la Lumină, ca să se arate
faptele lui. Ioan 3, 19-20
Să
lepădăm dar lucrurile întunericului şi să ne
îmbrăcăm în armele luminii. Să umblăm cuviincios, ca ziua. Romani 13, 12-13
E cam greu, ce
să faci? Lumea toată se transformă într-o discotecă
cosmică. Luminile sunt stinse. Totul este gata. În întuneric, un glas
cunoscut ne strigă pe nume.
1
“Să stea, fără să se ruşineze, îmbrăcat într-o
robă veche alături de cei înveşmântaţi în blănuri
şi mătăsuri strălucitoare, de-aşa ceva numai Zi Lu e
în stare!” Confucius, Analecte, Cap. 9 [Despre păstrarea
regulolor], 9, 27, Ed. Humanitas, 1995, p. 170.