BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

IEROMONAH SAVATIE BASTOVOI

De ce s-a speriat Hristos?

Zilele trecute, īn timp ce beam ceai, verisoara mea, femeie īn toata firea, a īnceput a plīnge, zicīnd ca vrea sa-mi puna o īntrebare pe care nu a mai pus-o nimanui. Īn sfīrsit, dupa ce s-a scuzat de multe ori: „ca este o hula”, „ca īi este rusine ca are astfel de gīnduri” si-a luat inima īn dinti si a vorbit. „De ce – zice ea plīngīnd -, Iisus s-a speriat īn gradina? El era de la Dumnezeu, El stia toate – stia ca va muri, ca va īnvia, stia ca prin jertfa Lui El va aduce atīta bine omenirii! De ce, dar, s-a temut? Orice om, daca ar sti dinainte ca el va īnvia, ar accepta cu bucurie sa moara pentru semenii sai. De ce tocmai El s-a temut?”
Nu stiu īn ce masura crestinii de azi sīnt obsedati de moartea lui Hristos, dar mie mi se pare ca moartea Lui stīrneste mai multe neīntelegeri decīt īnvierea. Daca toate denominatiunile crestine, inclusiv sectele, sīnt de acord īn ceea ce priveste īnvierea Lui, īn ceea ce priveste moartea multi se contrazic. De exemplu, iehovistii au hotarīt ca, de vreme ce Iisus s-a speriat īn gradina si a murit pe cruce, īnseamna ca El nu este Dumnezeu. Monofizitii au cazut īn extrema cealalta, zicīnd ca, de vreme ce Iisus este Dumnezeu, īnseamna ca El nu a murit, caci Dumnezeu nu moare. Adevarul este ca Iisus a murit īn firea Sa omeneasca, ramīnīnd nestramutat īn firea Sa dumnezeiasca.
Dar ce este cu spaima lui Iisus din gradina? Marturisesc ca si eu am avut aceleasi framīntari ca si verisoara mea. „Ce mare lucru a facut Hristos? Stia dinainte ca va īnvia, era Dumnezeu, iar noi petrecem īn iadul incertitudinii pīna la sfīrsitul zilelor noastre”. Gīndeam ca daca as avea certitudinea īnvierii mele, astazi as muri si nu mi-ar parea rau de nimic. Nu stiu īn ce masura aceste gīnduri vin si celorlalti oameni, poate ca ele sīnt o urmare fireasca a educatiei comuniste cu pionieri care īsi puneau atīt de usor sufletul pentru patrie.
E adevarat ca pentru a merge la moarte cu seninatate trebuie sa fii sau convins de īnvierea ta, sau sa fii un ateu desavīrsit. Hristos stia ca va īnvia si, totusi, S-a temut. Da, Hristos s-a temut īntr-adevar īn gradina, atunci cīnd S-a rugat Tatalui ca, de este cu putinta, sa se īndeparteze paharul acesta de la Dīnsul. Ucenicii au vazut aceasta frica a lui Iisus, au vazut-o si au adormit. Se pare ca īn clipele acelea de parasire pe care le traia Iisus, ucenicii au fost parasiti si ei de orice putere, de aceea au si adormit, chiar daca Hristos a iesit de trei ori la ei īndemnīndu-i sa privegheze cu El macar un ceas. Aceasta arata atīt de bine ca ucenicii īsi aveau toata puterea si credinta lor de la Hristos, iar atunci cīnd El a slabit, cīnd s-a īntristat de moarte īn gradina, ucenicii au slabit si ei si, pierzīndu-si credinta, au adormit.
Īn Imnele Sfīntului Efrem Sirul gasim un minunat pasaj despre spaima lui Hristos din Gradina Ghetimani. Sfīntul Efrem crede ca spaima aceasta a fost adevarata si a fost profunda, mai profunda decīt putem gīndi noi, si nu īntīmplator ucenicii au fost martorii ei. Hristos si-a descoperit īnaintea ucenicilor spaima Sa omeneasca īn fata mortii ca ucenicii, atunci cīnd vor ajunge sa fie dati īn mīinile calailor lor, simtind aceasta spaima, sa-si aminteasca de spaima Īnvatatorului lor, ca e fireasca, si sa nu dea īnapoi, asa cum nici El nu a dat, desi, zice Sfīntul Efrem, ar fi vrut. Mai era nevoie de aceasta spaima pentru ca moartea sa īndrazneasca sa-si īnghita Stapīnul. Aceasta frica a īncurajat moartea care, „ca o sluga la porunca, s-a apropiat”, cum cīntam la Utrenia Īnvierii (Gl. 6) si L-a īnghitit pe Datatorul de viata, ca dupa trei zile sa-L vomite, zice Sf. Efrem.
Hristos a fost primul om care a iesit singur īn fata mortii. Doar El, dintre oameni, a fost parasit cu desavīrsire, astfel ca a strigat pe cruce: „Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai parasit!?” A fost nevoie ca omul Iisus sa cunoasca parasirea lui Dumnezeu – singura pricina a mortii, pentru ca altfel El nu ar fi putut muri. Astazi noi nu putem īntelege spaima Lui, caci Hristos a zdrobit puterea mortii si moartea pe care o avem noi azi, daca ma pot exprima astfel, nu mai este moartea cu care a murit Iisus. Noi sīntem curajosi īn fata mortii deoarece nimeni din noi nu moare singur, deoarece Hristos a luat īn Sine toata spaima si durerea mortii. Si aceasta o vedem foarte bine din cazul lui Petru. Īn zilele patimii lui Hristos, cīnd a fost īntrebat daca Īl cunoaste pe Iisus, ca a fost vazut cu El, ca graiul īl vadeste, Petru s-a lepadat de trei ori de Īnvatatorul sau pentru ca se temea de moarte. Dar acelasi Petru, care s-a speriat de o baba īn zilele patimii, le-a vorbit cu īndrazneala ostasilor romani care īl rastigneau, rugīndu-i sa-l rastigneasca cu capul īn jos, ca nu este vrednic sa moara īn acelasi fel ca si Īnvatatorul Sau. Moartea lui Hristos ne-a adus curajul īn fata mortii, dar pīna atunci acest curaj era cu neputinta. Iata de ce Hristos S-a temut, iar noi nu. Pentru ca noi murim cu Hristos, iar Hristos a murit singur, parasit de oameni si de Dumnezeu.
Paradoxul mortii lui Hristos este surprins īn rugaciunea pe care o rosteste preotul la sfīrsitul proscomidiei: „Īn mormīnt cu trupul, īn iad cu sufletul, īn rai cu tīlharul si pe Scaun īmpreuna cu Tatal si cu Duhul ai fost, Hristoase, pe toate umplīndu-le, Cela ce esti necuprins”. De altfel, aceasta este starea omului nou, omului rascumparat, omului īntreg, ca, īn Hristos, sa īnteleaga aceste cuvinte si sa le traiasca, pe cīt se poate, īn toata durerea si īn toata bucuria lor.

ieromonah Savatie Bastovoi