BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

IEROMONAH SAVATIE BASTOVOI

De ce potopul e o scena duioasa?

 

Am vazut SCLAVIE SI DRAGOSTE. A fost o noua trezire. Tocmai pt a confirma aceasta trezire (sau pt a ma fali ca am si eu o parere!?) simt nevoia sa va impartasesc cateva scurte pareri.
Mi-a placut si imi place ca si voua sa cred in Domnul si in dragostea lui. Il iubesc pe Domnul. Dar tot ma strange in spate cand citesc de potop sau despre pedeapsa lui si despre... frica Lui in inima mea sau despre vasele nevrednice (Pavel). Tot timpul exista un dar... Cei care au vorbit cu Dumnezeu sau au avut o experienta Dumnezeiasca vorbesc totusi si de mania Lui... Putem separa pe Dumnezeul noului Testament de cel al Vechiului … nu este acelasi ? Nu vreau neaparat raspunsuri de la tine pt ca stiu ca ele exista in capul meu si al oricarui om... as vrea doar sa-ti impartasesc faptul ca mingea e rotunda - stiu ca stii - vreau doar sa impartasesc… pentru ca e rotunda jocurile de cuvinte dau posibilitatea unui infinit revers, raspuns, replici.
Invataturile tale isi vor gasi tot timpul corespondentul in lumea atee. In sensul ca se va gasi cineva istet care sa profite ca mingea e rotunda si sa-ti tranteasca o pledoarie bine gandita si ft dichisita care… Teoria evolutionista este tot o chestiune de credinta cu prea putine dovezi, pur si simplu unii vor sa se traga din maimuta... Cred ca pt oameni e cu adevarat important sa simta credinta si iubirea si sa o guste… In fine... ei nu se vor mai lasa inselati. Dar toate la timpul lor.

Raspuns:


Ar fi prea trist sa credem īntr-un Dumnezeu care este dragoste numai pentru ca asa Īl vrem noi, dar El sa nu fie asa. Ar fi prea trist ca noi doar sa vrem asta, sa ne placa, sa ne īnchipuim, pentru ca asa simte si asa vrea inima noastra, dar Dumnezeu sa fie, de fapt, altfel. Am simtit acest regret si aceasta neputinta īn inima ta, acest regret pe care tu īl presupui si īn mintea altor oameni atunci cīnd pomenesti acele „raspunsuri” pe care zici ca le ai despre Dumnezeu.
Dumnezeul dragoste nu e altul decīt cel al Vechiului Testament. Potopul care te īnfrigureaza nu este un semn al mīniei lui Dumnezeu. Dimpotriva, acesta este o marturie a nemasuratei lui iubiri, as spune chiar a neputintei lui Dumnezeu de a rezista īn fata omului, e unul din momentele de „slabiciune” ale lui Dumnezeu. Deschide Scriptura si vezi acest pasaj plin cumplit de duios, acolo unde se vorbeste despre potop: „Si a vazut Dumnezeu ca rautatea oamenilor s-a marit pe pamīnt si ca toate cugetele si dorintele lor sīnt īndreptate la rau īn toate zilele. Si i-a parut rau si s-a cait Dumnezeu ca l-a facut pe om...” (Facere 6, 5-7).
Fii atent la ceea ce a gīndit Dumnezeu si la felul cum sīnt spuse aceste cuvinte de Moise, pentru ca rar vei gasi o poveste de dragoste mai duioasa decīt potopul. Moise spune ca Dumnezeu „s-a cait ca l-a facut pe om”! Acest cuvīnt este īngrozitor, este īngrozitor de dureros, dar īn acelasi timp este si foarte duios. Dupa aceea Dumnezeu a zis: „Pierde-voi de pe fata pamīntului pe omul pe care l-am facut”. Aceasta a fost hotarīrea initiala a lui Dumnezeu, Dumnezeu, de durere, a vrut sa piarda tot, Dumnezeu, am putea spune, a fost gata sa se anuleze pe Sine prin acest gest, pentru ca a fost gata sa distruga ceea ce „El a facut”.
Totusi Dumnezeu s-a razgīndit. Nu-ti pare cutremurator faptul ca Dumnezeu se razgīndeste? El se razgīndeste din dragoste pentru om. El hotaraste sa-l lase pe Noe si familia sa, ca neamul omenesc sa nu se piarda. Dumnezeu trece peste Sine, peste dreptatea Sa, El renunta la tot ce a zis si a gīndit, numai pentru a-l cīstiga pe om, pentru a salva aceasta dragoste nebuna si neīnteleasa dintre El si om.
Scriptura nu a lasat nici o clipa sa credem ca potopul trebuie īnteles altfel, īnteles asa cum īl īnteleg ateii si catehismele inchizitoriale din care se preda religia īn seminarele teologice. Se poate reprosa: „Da, Noe a scapat, dar ceilalti oameni au murit! Ei nu au fost pedepsiti?” Dar si Noe a murit, e adevarat, putin mai tīrziu, dar a murit. Si Noe a murit si s-a dus īn acelasi loc unde s-au dus si cei morti īn timpul potopului. Toti dreptii Vechiului Testament s-au dus īn locul acela (numit sheol) unde aveau sa astepte pe Mesia. Asa ne spune Scriptura si a asa a fost.
Acum sa vedem de ce oamenii morti īn tipul potopului nu au fost mai nedreptatiti decīt Noe. Sfīntul Ioan Gura de Aur socoteste ca moartea prin īncecare, care este o moarte īnceata si groaznica, a fost lasata de catre Dumnezeu cu multa īntelepciune. Este groaznic sa vezi cum apa se ridica īncet vreme de 40 de zile īnghitind oameni si dobitoace, sa vezi oameni alergīnd pe dealuri, urcīndu-se īn copaci, pe case si īn cele din urma murind, este īngrozitor sa vezi aceasta si sa fii convins ca si tu vei muri īn acelasi fel. Īn acele clipe, īn acele zile, multe zile, oamenii aceia si-au amintit toate pacatele lor, ei au strigat catre Dumnezeu, ei si-au frīnt inimile, si-au revenit mai bine zis, si-au venit īn fire. Īn aceasta stare de luciditate desavīrsita ei au murit. Sfīntul Ioan zice ca Dumnezeu ar fi putut omorī toti oamenii īntr-o singura clipa, dar n-a facut aceasta, tocmai pentru a le da ocazia sa se trezeasca, sa-si revina. Plecīnd īn aceasta stare īn tarīmul mortilor, ei au putut sa-L recunoasca si sa-L primeasca pe Hristos, atunci cīnd Hristos, īn cele trei zile ale mortii Sale, a propovaduit celor tinuti īn īnchisoare. Acestia sīnt crestinii de pīna la noi, acestia sīnt, poate, si sfintii despre care Evanghelistul Ioan zice ca au deschis mormintele si s-au ridicat la ceruri īn ceasurile cīnd Hristos era mort pe cruce.
Sfīntul Apostol Petru ne vorbeste īn prima sa epistola soborniceasca despre cele īntīmplate cu oamenii morti la potop. Petru zice ca Domnul „s-a pogorīt si a propovaduit si duhurilor tinute īn īnchisoare, care fusesera neascultatoare altadata, cīnd īndelunga rabdare a lui Dumnezeu astepta, īn zilele lui Noe” (I Petru 3, 19-20). Petru crede ca potopul a preīnchipuit Botezul si ca apa aceea a fost curatitoare. Toate acestea tradeaza nu mīnia, ci dragostea lui Dumnezeu, chiar neputinta Lui de a ne pedepsi, deoarece El a calcat peste dreptatea Sa, peste hotarīrea Sa de a nimici toti oamenii, umilindu-se iar si iar pentru a-i cīstiga.
Pe de alta parte, nu toti cei care au scapat de potop au fost mīntuiti. Unul din fiii lui Lot era atīt de pacatos īncīt a pacatuit trupeste īn corabie chiar īn timpul potopului. Si el era unul din cei care ar fi trebuit sa fie omorīt de apele revarsate de Dumnezeu, caci el nu era drept ca Noe, desi facea parte din familia sa. Asa ca, acestui om nu i-a folosit la nimic faptul ca nu a fost īnecat de ape, chiar as spune ca l-a lipsit de sansa unei pocainte ca a celor ucisi de valuri.
Noi nu putem considera mīnie a lui Dumnezeu faptul ca cineva a murit sau a fost omorīt, fie prin stihii, fie de catre alti oameni. Sigur ca au fost si multe cazuri īn Vechiul Testament cīnd pacatosii erau ucisi demonstrativ, dar si aici pot fi spuse multe, desi eu as prefera acum sa ma limitez la potop si la ceea ce m-ai īntrebat. Moartea fizica pentru noi nu īnseamna neaparat un rau, pentru ca toti prorocii au fost omorīti, si Petru si Pavel au fost omorīti. Ioan Botezatorul, „cel mai mare nascut din femeie” a fost ucis de o curva. Īnsusi Hristos, Dumnezeu, a fost ucis de cei pe care i-a facut, a fost atīrnat pe cruce gol, spre huiduire si scuipare. Deci, a fi ucis nu este un lucru de ocara īn perspectiva Biblica, ci este chiar o ispasire. Am fi putut vorbi despre cruzimea lui Dumnezeu, daca El īnsusi n-ar fi suferit la urma o moarte mai cruda decīt a pacatosilor pedepsiti īn Vechiul Testament. De aceea eu zic ca aici e o mare taina, taina iubirii pe care nu e usor sa o destainuim oricui, deoarece ea va ramīne īntotdeauna putin neīnteleasa.
De ce zici ca cei care au vorbit cu Dumnezeu vorbesc despre mīnia Lui? Este invers, toti cei care l-au vazut pe Dumnezeu vorbesc numai despre iubirea Lui. Uite la Ioan Evanghelistul, acela nu se mai satura sa repete ca Dumnezeu este dragoste si ca cei ce iubesc petrec īn Dumnezeu si altele ca acestea. Vezi imnele Sfīntului Simeon Teologul, dar vezi-l pe ultimul nostru mare teolog, staretul Siluan Athonitul. Sfīntul Siluan, dupa ce l-a vazut pe Hristos repeta un singur lucru, ca „Dumnezeu este dragoste”. El se ruga cu aceste cuvinte simple, simple ca dragostea: „Doamne, fa ca toti oamenii sa cunoasca ca esti bun si milostiv”. Īn aceste cuvinte e multa adīncime, atīt de multa īncīt ele par banale. E usor a spune ca Dumnezeu este dragoste si este bun, dar asta nu e tot una cu a cunoaste ca Dumnezeu este dragoste. Pentru a sti aceasta trebuie sa-L vezi pe Dumnezeu. Daca mai stii alte descoperiri despre Dumnezeu, sa mi le spui.
Adevarat ce zici ca mingea e rotunda si orice cuvīnt poate fi rasturnat si rastalmacit. Eu īnsa nu la asta ma gīndesc. Nu vreau nici noi sa rostogolim, pur si simplu, cuvintele. Sa stii, eu nu as avea nici o bucurie si nici o mīngīiere daca as īnvinge doar īntr-o lupta de cuvinte un necredincios, ceea ce s-ar putea īntīmpla usor. Eu n-as avea nimic de cīstigat din aceasta, daca eu īnsusi nu as crede si nu as sti ca cele pe care le zic, īnainte de a convinge pe cineva, sīnt adevarate.
Ma bucur ca adevarul si dragostea sīnt mai frumoase si mai puternice decīt cuvintele, ma bucur ca ele ramīn neschimbate si nestramutate chiar si atunci cīnd cuvintele devin neputincioase. Cuvintele sīnt neputincioase.