![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Am vazut SCLAVIE SI DRAGOSTE. A fost o
noua trezire. Tocmai pt a confirma aceasta trezire (sau pt a ma fali ca am si
eu o parere!?) simt nevoia sa va impartasesc cateva scurte pareri.
Mi-a placut si imi place ca si voua sa cred in Domnul si in dragostea lui. Il
iubesc pe Domnul. Dar tot ma strange in spate cand citesc de potop sau despre
pedeapsa lui si despre... frica Lui in inima mea sau despre vasele nevrednice
(Pavel). Tot timpul exista un dar... Cei care au vorbit cu Dumnezeu sau au avut
o experienta Dumnezeiasca vorbesc totusi si de mania Lui... Putem separa pe
Dumnezeul noului Testament de cel al Vechiului … nu este acelasi ? Nu vreau
neaparat raspunsuri de la tine pt ca stiu ca ele exista in capul meu si al
oricarui om... as vrea doar sa-ti impartasesc faptul ca mingea e rotunda - stiu
ca stii - vreau doar sa impartasesc… pentru ca e rotunda jocurile de cuvinte
dau posibilitatea unui infinit revers, raspuns, replici.
Invataturile tale isi vor gasi tot timpul corespondentul in lumea atee. In
sensul ca se va gasi cineva istet care sa profite ca mingea e rotunda si sa-ti
tranteasca o pledoarie bine gandita si ft dichisita care… Teoria evolutionista
este tot o chestiune de credinta cu prea putine dovezi, pur si simplu unii vor
sa se traga din maimuta... Cred ca pt oameni e cu adevarat important sa simta
credinta si iubirea si sa o guste… In fine... ei nu se vor mai lasa inselati.
Dar toate la timpul lor.
Raspuns:
Ar fi prea trist sa credem într-un Dumnezeu care este dragoste numai pentru ca
asa Îl vrem noi, dar El sa nu fie asa. Ar fi prea trist ca noi doar sa vrem
asta, sa ne placa, sa ne închipuim, pentru ca asa simte si asa vrea inima
noastra, dar Dumnezeu sa fie, de fapt, altfel. Am simtit acest regret si
aceasta neputinta în inima ta, acest regret pe care tu îl presupui si în mintea
altor oameni atunci cînd pomenesti acele „raspunsuri” pe care zici ca le ai
despre Dumnezeu.
Dumnezeul dragoste nu e altul decît cel al Vechiului Testament. Potopul care te
înfrigureaza nu este un semn al mîniei lui Dumnezeu. Dimpotriva, acesta este o
marturie a nemasuratei lui iubiri, as spune chiar a neputintei lui Dumnezeu de
a rezista în fata omului, e unul din momentele de „slabiciune” ale lui Dumnezeu.
Deschide Scriptura si vezi acest pasaj plin cumplit de duios, acolo unde se
vorbeste despre potop: „Si a vazut Dumnezeu ca rautatea oamenilor s-a marit pe
pamînt si ca toate cugetele si dorintele lor sînt îndreptate la rau în toate
zilele. Si i-a parut rau si s-a cait Dumnezeu ca l-a facut pe om...” (Facere 6,
5-7).
Fii atent la ceea ce a gîndit Dumnezeu si la felul cum sînt spuse aceste
cuvinte de Moise, pentru ca rar vei gasi o poveste de dragoste mai duioasa
decît potopul. Moise spune ca Dumnezeu „s-a cait ca l-a facut pe om”! Acest
cuvînt este îngrozitor, este îngrozitor de dureros, dar în acelasi timp este si
foarte duios. Dupa aceea Dumnezeu a zis: „Pierde-voi de pe fata pamîntului pe
omul pe care l-am facut”. Aceasta a fost hotarîrea initiala a lui Dumnezeu,
Dumnezeu, de durere, a vrut sa piarda tot, Dumnezeu, am putea spune, a fost
gata sa se anuleze pe Sine prin acest gest, pentru ca a fost gata sa distruga
ceea ce „El a facut”.
Totusi Dumnezeu s-a razgîndit. Nu-ti pare cutremurator faptul ca Dumnezeu se
razgîndeste? El se razgîndeste din dragoste pentru om. El hotaraste sa-l lase
pe Noe si familia sa, ca neamul omenesc sa nu se piarda. Dumnezeu trece peste
Sine, peste dreptatea Sa, El renunta la tot ce a zis si a gîndit, numai pentru
a-l cîstiga pe om, pentru a salva aceasta dragoste nebuna si neînteleasa dintre
El si om.
Scriptura nu a lasat nici o clipa sa credem ca potopul trebuie înteles altfel,
înteles asa cum îl înteleg ateii si catehismele inchizitoriale din care se
preda religia în seminarele teologice. Se poate reprosa: „Da, Noe a scapat, dar
ceilalti oameni au murit! Ei nu au fost pedepsiti?” Dar si Noe a murit, e
adevarat, putin mai tîrziu, dar a murit. Si Noe a murit si s-a dus în acelasi
loc unde s-au dus si cei morti în timpul potopului. Toti dreptii Vechiului
Testament s-au dus în locul acela (numit sheol) unde aveau sa astepte pe Mesia.
Asa ne spune Scriptura si a asa a fost.
Acum sa vedem de ce oamenii morti în tipul potopului nu au fost mai
nedreptatiti decît Noe. Sfîntul Ioan Gura de Aur socoteste ca moartea prin
încecare, care este o moarte înceata si groaznica, a fost lasata de catre
Dumnezeu cu multa întelepciune. Este groaznic sa vezi cum apa se ridica încet
vreme de 40 de zile înghitind oameni si dobitoace, sa vezi oameni alergînd pe
dealuri, urcîndu-se în copaci, pe case si în cele din urma murind, este
îngrozitor sa vezi aceasta si sa fii convins ca si tu vei muri în acelasi fel.
În acele clipe, în acele zile, multe zile, oamenii aceia si-au amintit toate
pacatele lor, ei au strigat catre Dumnezeu, ei si-au frînt inimile, si-au
revenit mai bine zis, si-au venit în fire. În aceasta stare de luciditate
desavîrsita ei au murit. Sfîntul Ioan zice ca Dumnezeu ar fi putut omorî toti
oamenii într-o singura clipa, dar n-a facut aceasta, tocmai pentru a le da
ocazia sa se trezeasca, sa-si revina. Plecînd în aceasta stare în tarîmul
mortilor, ei au putut sa-L recunoasca si sa-L primeasca pe Hristos, atunci cînd
Hristos, în cele trei zile ale mortii Sale, a propovaduit celor tinuti în
închisoare. Acestia sînt crestinii de pîna la noi, acestia sînt, poate, si
sfintii despre care Evanghelistul Ioan zice ca au deschis mormintele si s-au
ridicat la ceruri în ceasurile cînd Hristos era mort pe cruce.
Sfîntul Apostol Petru ne vorbeste în prima sa epistola soborniceasca despre
cele întîmplate cu oamenii morti la potop. Petru zice ca Domnul „s-a pogorît si
a propovaduit si duhurilor tinute în închisoare, care fusesera neascultatoare
altadata, cînd îndelunga rabdare a lui Dumnezeu astepta, în zilele lui Noe” (I
Petru 3, 19-20). Petru crede ca potopul a preînchipuit Botezul si ca apa aceea
a fost curatitoare. Toate acestea tradeaza nu mînia, ci dragostea lui Dumnezeu,
chiar neputinta Lui de a ne pedepsi, deoarece El a calcat peste dreptatea Sa, peste
hotarîrea Sa de a nimici toti oamenii, umilindu-se iar si iar pentru a-i
cîstiga.
Pe de alta parte, nu toti cei care au scapat de potop au fost mîntuiti. Unul
din fiii lui Lot era atît de pacatos încît a pacatuit trupeste în corabie chiar
în timpul potopului. Si el era unul din cei care ar fi trebuit sa fie omorît de
apele revarsate de Dumnezeu, caci el nu era drept ca Noe, desi facea parte din
familia sa. Asa ca, acestui om nu i-a folosit la nimic faptul ca nu a fost
înecat de ape, chiar as spune ca l-a lipsit de sansa unei pocainte ca a celor
ucisi de valuri.
Noi nu putem considera mînie a lui Dumnezeu faptul ca cineva a murit sau a fost
omorît, fie prin stihii, fie de catre alti oameni. Sigur ca au fost si multe
cazuri în Vechiul Testament cînd pacatosii erau ucisi demonstrativ, dar si aici
pot fi spuse multe, desi eu as prefera acum sa ma limitez la potop si la ceea
ce m-ai întrebat. Moartea fizica pentru noi nu înseamna neaparat un rau, pentru
ca toti prorocii au fost omorîti, si Petru si Pavel au fost omorîti. Ioan
Botezatorul, „cel mai mare nascut din femeie” a fost ucis de o curva. Însusi
Hristos, Dumnezeu, a fost ucis de cei pe care i-a facut, a fost atîrnat pe
cruce gol, spre huiduire si scuipare. Deci, a fi ucis nu este un lucru de ocara
în perspectiva Biblica, ci este chiar o ispasire. Am fi putut vorbi despre
cruzimea lui Dumnezeu, daca El însusi n-ar fi suferit la urma o moarte mai
cruda decît a pacatosilor pedepsiti în Vechiul Testament. De aceea eu zic ca
aici e o mare taina, taina iubirii pe care nu e usor sa o destainuim oricui,
deoarece ea va ramîne întotdeauna putin neînteleasa.
De ce zici ca cei care au vorbit cu Dumnezeu vorbesc despre mînia Lui? Este
invers, toti cei care l-au vazut pe Dumnezeu vorbesc numai despre iubirea Lui.
Uite la Ioan Evanghelistul, acela nu se mai satura sa repete ca Dumnezeu este
dragoste si ca cei ce iubesc petrec în Dumnezeu si altele ca acestea. Vezi
imnele Sfîntului Simeon Teologul, dar vezi-l pe ultimul nostru mare teolog,
staretul Siluan Athonitul. Sfîntul Siluan, dupa ce l-a vazut pe Hristos repeta
un singur lucru, ca „Dumnezeu este dragoste”. El se ruga cu aceste cuvinte
simple, simple ca dragostea: „Doamne, fa ca toti oamenii sa cunoasca ca esti
bun si milostiv”. În aceste cuvinte e multa adîncime, atît de multa încît ele
par banale. E usor a spune ca Dumnezeu este dragoste si este bun, dar asta nu e
tot una cu a cunoaste ca Dumnezeu este dragoste. Pentru a sti aceasta trebuie
sa-L vezi pe Dumnezeu. Daca mai stii alte descoperiri despre Dumnezeu, sa mi le
spui.
Adevarat ce zici ca mingea e rotunda si orice cuvînt poate fi rasturnat si
rastalmacit. Eu însa nu la asta ma gîndesc. Nu vreau nici noi sa rostogolim,
pur si simplu, cuvintele. Sa stii, eu nu as avea nici o bucurie si nici o
mîngîiere daca as învinge doar într-o lupta de cuvinte un necredincios, ceea ce
s-ar putea întîmpla usor. Eu n-as avea nimic de cîstigat din aceasta, daca eu
însusi nu as crede si nu as sti ca cele pe care le zic, înainte de a convinge
pe cineva, sînt adevarate.
Ma bucur ca adevarul si dragostea sînt mai frumoase si mai puternice decît
cuvintele, ma bucur ca ele ramîn neschimbate si nestramutate chiar si atunci
cînd cuvintele devin neputincioase. Cuvintele sînt neputincioase.