Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Mihai Vakulovski in dialog cu ierodiaconul Savatie
(Dialog realizat prin internet, pentru revista "Vatra", in toamna
anului 2001)
Intrebare: Draga
Savatie, cand ne-am cunoscut erai un poet foarte tanar si foarte promitator,
cum se zice, pre nume Stefan Bastovoi. Ai debutat cu "Elefantul
promis", care ti-a adus "femei si glorie", vorba cantecului, si
mai multe premii, Soros, al US (Uniunii Scriitorilor), al Targului de Carte din
Iasi etc., urmand "Cartea Razboiului", o alta carte indelung
comentata de criticii literari si de cititori. Ce-ti mai amintesti din acea
perioada, totusi de inceput ?
Raspuns: Poate pare ciudat, dar primul cuvant care mi-a venit in minte
cand m-am sfortat sa raspund la intrebarea ta a fost "Vietnam". Eu cred ca sunt un calugar care am fost
in Vietnam. Uneori tresar cand aud ca trece pe strada un tractor sau
latra vreun caine din trecutul meu. Pe loc insa imi dau seama ca luptele s-au
terminat demult, ca tractorul nu e tanc si cainile nu-mi prevesteste nici o
tristete, nici un pericol. Imi dau seama ca ma aflu, de fapt, in hamacul meu
foarte caldut si comod de burghez al spiritului. Chiar asa, fac parte din mica
burghezime a spiritului, asa i-as numi pe calugarii de azi. Zic ca sunt un burghez,
din cauza ca burghezii (mai exact "burghejii"!), asa cum mi i-a
prezentat Patria mea, mi-au parut intotdeauna niste oameni cu orizonturi foarte
inguste si cu foarte putine preocupari, nu neaparat minore, ci putine. Si eu am
o singura preocupare, stau in camera mea si cioplesc. Ti-aduci aminte de
burghezutul din "Scaunele" lui Eugen Ionescu, care vroia sa aduca la
el in casa toate personalitatile orasului si cara toata ziua scaune pentru ei?
Asa si eu vreau sa chem la mine pe Cineva, dar n-am scaun. Am insa o buturuga
in camera mea si cioplesc la ea toata ziua. Cioplesc un scaun pentru Dumnezeu.
Imi lipseste, intelegi? Cand eram mic, auzind de la oamenii mari ca pamantul se
roteste, pandeam noaptea de sub plapuma sa vad cand se invarteste pamantul. Tot
asa stau si acum si pandesc, oare cand va veni la mine Dumnezeu? Aceasta imi ia
mai tot timpul. Asa ca, nu prea am ocazia sa ma gandesc la trecut. Tot ce mi-a
ramas din perioada aceea sunt ca niste cuvinte fara legatura dintr-un cantec pe
care nu mai tin minte unde l-am auzit.
Intrebare: Cum ai inceput sa scrii, iti amintesti cum erau primele tale
texte?
Raspuns: Prima poezie mi-a venit in cap in timp ce tineam oaia, pe care
o mulgea tatal meu. Stii ca tatal meu a fost propagandist, propovaduitor de
ateism stiintific. Si nu stiu ce mi-a venit mie sa-i dedic o poezie, uitandu-ma
la el cum mulge oaia. Imi aduc si acum aminte poezia: "Tatal meu e folozof
/ Si citeste lectii el / Despre Eva si Adam". Eram existentialist de mic, cu adevarat.
Dupa aceea, n-am mai scris pana in clasa a opta, cand am "compus" o
epopee. Eu eram fascinat de Cojbuc, mai ales de cantecele de vitejie, pentru ca se
potriveau cu aspiratiile mele de pionier patriot. Nu stiu daca ti-am mai
povestit, dar eu in copilarie faceam multe nebunii. Nu, nu eram genul care
dadea cu mingea in geam sau turnam cerneala pe scaun, acestea nu-mi placeau.
Dar aveam nebunia de a-mi inscena catastrofele umanitatii la scara mica. De
exemplu, ma bagam iarna in apa din rapa, ca si cum as fi fost prigonit de
nemti, sa vad daca o sa ma descurc in caz de razboi. Asa, odata, am dat foc la
un lan de stuf, cam de un hectar, ca si cum nemtii ne-ar fi aprins holdele
Patriei, iar eu trebuia sa le salvez, stingandu-le cu camasa. Am mai corupt si
alti copii la aceasta fapta si am avut de lucru toata noaptea, ca nu-i gluma sa
stingi un hectar de stuf. Am ajuns acasa spre dimineata, negru si parlit, dar
cu satisfactia unei mari impliniri. M-am pus in pat, insa nu ma lasa sa adorm fapta mareata pe care am
facut-o. Simteam ca asa ceva trebuie sa ramana in istorie. Atunci m-am sculat
si am scris "epopeea" "Miroase a ars", despre un calaret
care, mergand sa salveze un sat in flacari, moare el insusi mistuit de foc. Acestea sunt
doua poezii de inceput. Pe urma m-am dus la Iasi si acolo am inceput sa scriu
mai mult, dar aceasta este o poveste mai lunga.
Intrebare: Stiu ca ai multe amintiri din copilarie, multe dintre ele infiltrate
in romanul in lucru, ce intamplari (pozitive, negative) din acea perioada te-au
marcat, te urmaresc...
Raspuns: Prima mea amintire dateaza de la un an si vreo patru luni. Tatal meu
inhamase calul la sanie si se pregatea sa plece. Eu m-am furisat din spate si m-am cocotat pe o barna. Ma simteam
atat de barbat, ma pregateam sa pasesc prin aceasta calatorie cu sania in viata
oamenilor mari. Tatal meu era padurar pe atunci si traiam intr-o casa din
padure, de acolo nu se vedea nici o alta casa in jur, nici un om. Era pentru
prima data cand as fi coborat in vale, nici nu stiam cum e jos, ce se vede
dincolo de copacii inalti peste care niciodata nu am putut privi. Ma pregateam,
intr-un cuvant, pentru o expeditie, ma duceam sa cunosc pamantul, lumea. Insa, cand sania s-a smucit din loc, eu
m-am prabusit pe spate in zapada si, pana m-am ridicat, sania era departe. Am simtit ca
nu mai are nici un rost sa strig sau sa plang. Atunci, in clipa aceea, am devenit dintr-odata matur si nu
cred ca am mai evoluat mult de atunci. Cand am cazut, m-a izbit in fata cerul,
nesfarsit si infricosator. Pentru cateva clipe, totul a fost un amestec
de zapada si cer. A fost pentru prima data cand mi-am dat seama de singuratatea
in care ne aflam noi, oamenii. Eram numai eu, zapada si cerul. Am bagat mainile
in buzunarele de la salopeta mea albastra si am mers incet de tot inapoi in
casa. Devenisem un barbat adevarat, un om matur, pentru ca am suportat prima
mea infrangere. Aceasta este amintirea care mi-a marcat, intr-un fel, viata,
amintirea pozitiva, zic eu. Am si o amintire negativa, cum zici. Odata mi-a
facut tatal meu un bici, iar eu am lovit-o cu el pe mama. Mama a plans.
Intrebare: Cum ai ajuns in Romania, la liceul de arta? Ce fel de experiente
ai trait atunci, despre perioada de adaptare etc...
Raspuns: Ti-am zis ca eram un patriot. De aceea am plecat la studii in Romania,
era chiar in toiul miscarii nationaliste de la noi. Credeam ca o sa descopar un
neam mare, neamul meu. Dar nu a fost asa. Am descoperit un neam fricos si las,
un neam de lingusitori. Neamul meu. Am oscilat pe urma intotdeauna intre
adancurile mele slave, in sens dostoievskian, pentru ca am stramosi ucraineni,
dupa cum mi-e si numele, si aceasta realitate care ma mahnea. Dar acum nu ma
mai framanta apartenenta mea etnica si nationala. Acum nu mai am nici o
indoiala: sunt un om fara patrie, un lup care umbla singuratic prin gradini. In
acest sens, crestinismul m-a odihnit, pentru ca este religia in care nu exista
notiunea de nationalitate. Nu te mira, toata vorbaraia despre ortodoxismul
innascut al poporului roman, rus sau grec sunt scuipaturi politice, care pe
mine ma scarbesc, pentru ca lovesc in libertatea pe care a adus-o Hristos
lumii. Iar eu sunt un indragostit de libertate.
Desigur, a existat o perioada de adaptare, chiar foarte lunga si anevoioasa.
Cel mai greu mi-a fost sa ma adaptez la lipsa de sinceritate si de caldura pe
care o au romanii, dincolo de gramada de formule de politete si zambete de
plastilina, care la noi nu exista. In cei patru ani de liceu, pot sa spun ca
m-am format ca o persoana duala. Pe de o parte, eram cel mai ocarat si cel mai
batjocorit elev din tot liceul. Ma ocara directorul, profesoarele, pedagogii.
Si asta de fiecare data cand ma vedeau. Ma amenintau ca o sa ma exmatriculeze,
deoarece mananc degeaba banii Statului Roman, chiar am fost si batut de un
pedagog. E drept ca eu nu invatam nimic, niciodata nu am avut caiete, nici
carti si eram corigent la toate materiile in afara de sport si pictura, mai
tarziu, si romana. Nici nu prea veneam pe la scoala. Era o fata care imi imita
perfect scrisul si, la sfarsit de trimestru, imi facea ea caiete, ca sa le arat
profesorilor. Probabil ma iubea, eu insa nu i-am raspuns niciodata. Faceam,
intr-un cuvant, nebunii mari de tot, nici n-ar fi decent sa dau exemple. N-ai
vazut in nici un film despre boema o minte mai bogata ca a mea in nebunii. Nu
degeaba m-au inchis la nebuni. Erau insa si multi care intelegeau ca nebunia
mea vine dintr-o revolta, dintr-o neimpacare cu lancezeala lumii. Acestia ma
iubeau, multi chiar ma admirau, credeau ca-s geniu. Asa am inceput sa traiesc
pentru doi. Pe unul toti il ocarau, convinsi ca sunt debil mintal, pe altul il
laudau marile personalitati ale orasului, profesorii universitari, pe care ii
admirau pana si profesoarele care ma chinuiau pe mine. Ele insa au aflat de
asta abia dupa ce am plecat de la ei.
Intrebare: Devenisesi student la facultatea de Filosofie din Timisoara, erai
unul dintre cei mai cunoscuti scriitori tineri, totul mergea ca pe roate, dar
... te-ai calugarit...
Raspuns: Da, nebuniile mele au culminat cu calugaria. Aceasta a fost cea mai
mare nebunie pe care am facut-o. Cand am inteles ca nu este nici o nebunie mai
mare, pe care ar putea sa o faca omul, nu m-am putut abtine sa nu o fac si pe
asta. Sa stii ca la acest capitol i-am batut pe umar si pe Tzara si pe Salvador
Dali. Eu am avut nebunia de a ma darama pe mine insumi, ceea ce nu au putut
face ei. Mi-amintesc ce senzatie grea am avut cand am vazut pentru prima oara
un monument de-al lui Lenin trantit in gramada de harburi de la marginea
orasului. Parca mi-as fi vazut viata aruncata ca pe o hartie folosita. Trebuia
sa incep din nou, dar nu stiam cum va fi. Asa ma uit acum la scriitorul
promitator care era Stefan Bastovoi, ca la un monument aruncat intre harburi.
Poate ca ar fi fost si un Nobel in harburile acelea, nu stiu, dar nu m-am
aplecat sa-l ridic. Multi inca mai asteapta sa revin, dar nu am avut niciodata
ispita lui Arghezi. Imi dau seama ca nevoia de a ma impune lumii, pe care o
aveam, nu venea dintr-un carierism, ci pentru ca am crezut ca am ceva de spus
lumii. Acum, ca am
descoperit ca Cineva a spus totul, ma odihnesc. Sunt atat de bucuros
ca Hristos exista. Stii, cand eram mic il iubeam foarte mult pe Lenin si cel
mai mare regret al meu era ca nu am trait pe vremea lui, ca sa pot fi si eu
printre copiii pe care ii mangaia si vorbea cu ei. Si sufeream, pentru ca stiam
ca asta nu se va intampla niciodata. Simteam, efectiv ca viata mea este un
rateu, pentru ca nu aveam nici cea mai mica sansa de a-mi indeplini visul
vietii mele: sa-l vad pe Lenin. Cu Hristos nu este asa, cu Hristos sunt
contemporan. Iata in ce consta toata nebunia mea, sa nu ma mai satur sa fiu
contemporan cu Hristos. Ce-i de mirare ca m-am calugarit? Te asigur, oricine,
daca ar ajunge contemporan cu Hristos, s-ar calugari fara nici o ezitare. Am
facut ceea ce era imposibil pentru mine: mi-am salvat viata de la ratare.
Intrebare: Cum iti pare literatura pe care ai scris-o inainte de calugarire?
Raspuns: Nici nu mai tin minte, nu mi-am pus niciodata problema asta. Am uitat ca am existat. Mai vine
cate cineva si imi aduce aminte ca a existat un poet Stefan Bastovoi. Am auzit
ca unii ma si citeaza cand vorbesc de literatura romana contemporana, eu insa
nu prea mai tin minte ce am scris. Imi amintesc, daca fac un efort, cateva
titluri, cateva versuri. Am fost un poet prost, daca nu ma tin minte nici macar
eu pe mine, cu atat mai usor ma vor uita cei care vin dupa noi.
Intrebare: Ce scrii acum?
Raspuns: Scriu lucruri care pe voi, "scriitorii", nu va intereseaza.
Pentru ca nu mai scriu literatura in sensul pe care i-l atribuie critica. De
asta, nici nu-ti spun ce scriu, ca sa nu te plictisesc. In schimb, acum ma simt util oamenilor,
am descoperit fericirea comunicarii. Imi apar cartile in mii de exemplare,
care se si vand imediat, ceea ce arata ca se si citesc. Inseamna ca sunt viu,
cuvintele mele nu mai sunt "flori de mucegai", cum aspira Arghezi,
sunt vii, oamenii pot sa le bea, nu doar sa se uite la ele cat sunt de
frumoase. Stii, mi-am dat seama ca eu sunt omul care prefer sa beau apa din
izvor cu causul palmelor, decat sa pozez cu o cupa de aur plina cu whisky, dar
cu care nu pot sa-mi potolesc setea. Am devenit un fel de jurnalist ortodox,
unii cred ca chiar sunt eseist. Da, mi-am amintit ca lucrez si la o carte, care
o sa va placa si voua, se cheama "Nebunia la Sfinti si la oamenii de
arta". Voi da, totusi, Cezarului ce este a Cezarului. Mi-a scris Musina ca
vrea sa-mi publice romanul meu despre copilaria sovietica. Asa ca va trebui sa
fac un efort si sa mai citesc partea care mi-a ramas, ca citesc la el din luna
mai si abia am trecut de jumatate, atat de greu imi vine sa citesc opere
straine.
Intrebare: Ai facut, la Chisinau, o revista ecleziasta, care era scopul ei?
Raspuns: Probabil am vrut sa-i fac pe oameni sa mai renunte la prejudecati,
atat pe cei necredinciosi, cat si pe credinciosi. Am descoperit cat de multi
oameni exista, eu credeam ca-s mai putini. Am vrut sa comunic lumii stirea ca
oamenii sunt multi. Intr-adevar, sunt atat de multi oameni.
Intrebare: Cum, inspre ce, s-a schimbat (s-a schimbat?) viziunea ta
"literara"?
Raspuns: Nu s-a schimbat, am ramas la parerea ca literatura trebuie sa fie
buna. Principiile de apreciere insa sunt altele, sunt mai simple. Daca citesc o
carte fara sa ma plictisesc, daca simt in spatele ei un om care intra cu
generozitate in viata mea si mi-o schimba spre bine, inseamna ca am citit o
carte buna, am mai cunoscut un om, am mai trait o viata. Altfel de carti nici
nu mai citesc. Daca, dupa primele randuri, simt ca tin in mana o carte proasta,
niciodata nu mai incerc sa ma conving ca ar fi buna, chiar daca mi-ar lauda-o
toti criticii din lume. Prefer sa ma rog decat sa citesc. Intotdeauna am fost
un cititor enervant, nu doresc nici unui scriitor mediocru un cititor ca mine,
nu fac nici o concesie.
Intrebare: Cum iti pare viata literara din... manastire (manastiri)?
Raspuns: N-am descoperit nici o viata literara in manastiri, de altfel, poate,
nici nu este treaba manastirilor sa faca literatura. Nu zic ca n-am vazut pe cei care scriu
prin manastiri, dar numai ca n-am vazut "viata literara", in sensul
care te preocupa. Sunt foarte putini scriitorii crestini contemporani care
au talent scriitoricesc. Din toti cei pe care ii lauda lumea, vad ca limba
romana nu a dat nici unul. Adica, oameni care sa exprime un destin, dincolo de
cuvinte. Rusii mi se par mai plastici si mai expresivi atunci cand povestesc
despre Hristos. Ei stiu sa-ti prezinte un Hristos care da navala in viata ta.
Aceasta nu se poate face si fara ceva talent la scris. Nu este, desigur, o
literatura in sensul tehnic al cuvantului, dar este o arta a comunicarii. Desi,
pentru mine, ti-am zis, forta de a te impune ca destin, de a comunica o viziune
si, mai ales, de a mai si convinge, este expresia cea mai sigura a valorii.
Stii si tu ca cei mai multi autori s-au folosit si de viata lor, nu numai de mijloacele
literare, pentru a putea spune ce au avut de spus. Inchipuie-ti un Rimbaud la
60 de ani, oferind autografe dupa inmanarea premiului Nobel si vei vedea ca
poeziile lui nu mai au aceeasi putere. Asa ca, literatura e mai mult decat ea
insasi, ea poate fi viata unui om sau poate fi nimic.
Intrebare: Cum iti pare literatura scrisa de tineri?
Raspuns: Nu citesc niciodata literatura profana. Totusi, cand ma intalnesc cu
vreun prieten scriitor si vad cu cata incantare imi da sa citesc cate vreo noua
aparitie literara, imi arunc privirea, ca sa nu-l mahnesc. Cu parere de rau, de
fiecare data descopar aceeasi saracie existentiala si artistica. Ii simt pe
toti de parca ar incerca sa cante sub apa. Chiar daca spun acolo niste cuvinte
concrete, deasupra ajung numai niste bulbuci, nu deslusesc ce vor sa spuna si
ma doare enorm aceasta neputinta, pentru ca sunt prietenii mei.
Intrebare: Care sunt
asteptarile tale in legatura cu scriitorii care vin? Ce astepti de la
scriitorii foarte tineri?
Raspuns: Ultimele doua secole ale omenirii se afla sub semnul literaturii. Pot
spune ca literele au dictat istoria, au nascut istoria. Nu pot spune ca au
nascut ceva bun. Ma gandesc la Nietzsche si fascism, la Marx si comunism, la
Freud si pansexualism, la existentialistii care au facut apologia sinuciderii.
Dar nu ma refer doar la manifestele politice. Aceeasi putere au avut si
manifestele literare, estetice. De exemplu, estetica uratului si a distrugerii,
decadentismul, incepand de la simbolisti si expresionisti, pana la suprarealismul
dezumanizant, fragmentarismul care a transformat viata noastra in niste cioburi
dintr-o ecuatie atat de rece. Oamenii au devenit spectatorii propriei vieti, nu
o mai traiesc, se uita la ea. Totul e atat de abstract, atat de livresc. As
vrea sa se restabileasca comunicarea dintre oameni. Sa nu mai fuga nimeni de
celalalt, sa fuga numai unii spre altii. Sa se nasca niste Ben Ladeni ai
spiritului care sa dea cu avioanele in turnurile atat de semete ale
"placerii aristocratice de a displacea" cu care se falea Baudelaire.